Συναγερμός έχει σημάνει στην Καπερναούμ, αναφέρει ο ευαγγελιστής Μάρκος. Αστραπιαία διαδίδεται ότι ο Χριστός βρίσκεται σε κάποιο σπίτι και αμέσως συγκεντρώνονται τόσοι πολλοί άνθρωποι, ώστε γεμίζει ολόκληρη η κατοικία και δεν υπάρχει πλέον τόπος να χωρέσει άλλους, ούτε κοντά στην πόρτα. «Και ελάλει αυτοίς τον λόγον» (Κατά Μάρκον 2,2). Και στο συγκεντρωμένο πλήθος διδάσκει ο Ιησούς τον λόγο του Θεού.

Τα συνωστισμένα πλήθη, τα οποία συρρέουν για να ακούσουν τον Χριστό διδάσκοντα, μαρτυρούν ότι η διδασκαλία Του ικανοποιούσε και προσήλκυε τους ακροατές της, διότι, όπως αναφέρει ο ευαγγελιστής Ιωάννης, «ποτέ μέχρι σήμερα άλλος άνθρωπος δεν δίδαξε έτσι, όπως διδάσκει αυτός ο άνθρωπος» (Κατά Ιωάννην 7,46)! Προσέρχονται όλοι με τα προβλήματα και τις ανάγκες τους, με τα ερωτηματικά και τις κάθε είδους ανησυχίες τους -μεταφυσικές, ιδεολογικές, πρακτικές κλπ.- και βρίσκουν ικανοποίηση και ανάπαυση. Άνθρωποι κάθε τάξης και ηλικίας λαμβάνουν απάντηση, συμβουλή και κατεύθυνση φωτεινή, υψηλή, αλάνθαστη και σωτήρια, «σε ό,τι ο καθένας έχει ανάγκη», όπως προσευχόμαστε κατά την θεία Λειτουργία. Είχε και έχει πάντοτε ουσιαστική και καθοριστική αξία η διδασκαλία του Κυρίου και στον νέο, με τους εφηβικούς του προβληματισμούς και στον μεγαλύτερο με τις πλούσιες εμπειρίες των ετών· και στον μορφωμένο ακαδημαϊκά και στον λιγότερο παιδευμένο· και στον πλούσιο οικονομικά και στον λιγότερα εύρωστο. Ο λόγος του Χριστού καλύπτει κάθε ανθρώπινη περίπτωση και ανάγκη.

Επιπλέον, ο λόγος του Θεού καλύπτει και κάθε εποχή, αφού η χριστιανική αποκάλυψη είναι πάντοτε επίκαιρη. Διαφωτίζει τον άνθρωπο του 21ου αιώνα, όπως ενίσχυε κι εκείνον του 1ου αιώνα. Και μέχρι της συντέλειας του κόσμου αυτό θα ισχύει, αφού, όπως μας βεβαιώνει ο απόστολος Παύλος στην προς Εβραίους επιστολή του, «ο Ιησούς Χριστός και χθες και σήμερα και στους αιώνας των αιώνων είναι ο ίδιος και αναλλοίωτος και η διδασκαλία του είναι αιώνια και αληθινή» (13,8). Ο λόγος του Θεού είναι πάντοτε επίκαιρος, αφού μέσα του, μαζί με το στοιχείο της αποκάλυψης, κυριαρχεί και το στοιχείο της ανανέωσης, όχι, βέβαια, ως αλλαγή και προσαρμογή του σύμφωνα με την εκάστοτε νοοτροπία και τις αντιλήψεις του κόσμου, όπως, ίσως, θα επιθυμούσαν ορισμένοι. Η ανανέωση που προσφέρει ο λόγος του Θεού ταυτίζεται με την διαφώτιση των εκάστοτε παρουσιαζόμενων προβλημάτων, ατόμων και κοινωνιών, με γνώμονα τις αιώνιες και ακατάλυτες αρχές που προέρχονται από τον ίδιο τον λόγο του Θεού. Αυτή ακριβώς είναι η υπεροχή της χριστιανικής αλήθειας, δηλαδή το να βρίσκεται υπεράνω του χρόνου και των γενεών και να διατηρεί την ζωτικότητά του, προκειμένου να εμπνεύσει, να θεραπεύσει και να χαράξει γραμμή καθοδηγητική στα εκάστοτε σύγχρονα θέματα.

Σήμερα, Β΄ Κυριακή των Νηστειών της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, η Εκκλησία μας όρισε να εορτάζεται η μνήμη του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης. Από το πλούσιο συγγραφικό έργο του αγίου, φαίνεται ξεκάθαρα ότι ο ιερός συγγραφέας έχει ένα και μοναδικό στόχο, να αναλύσει και να ερμηνεύσει την Αγία Γραφή, ώστε να μας διδάξει με σαφήνεια ποιές είναι οι αλήθειες που εμπεριέχονται σε αυτή. Ο λόγος του Θεού, η Αγία Γραφή, δεν είναι βιβλίο με την συμβατική έννοια του όρου, αλλά είναι «λόγια που δίδουν ζωή αιώνια» (Κατά Ιωάννην 6,68), γιατί σε κάθε λέξη υπάρχει και από μία σταγόνα αιώνιας αλήθειας και όλες οι λέξεις αποτελούν απέραντο ωκεανό της αιώνιας αλήθειας. Ας την εμπιστευτούμε!

ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ Φ. Ν. Θ., αρχιμανδρίτης ΕυάγγελοςΥφαντίδης

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ