-Την τελευταία 4ετία (2021, 2022, 2023, 2024) που εφαρμόζεται η ελάχιστη βάση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, έμειναν κενές 48.000 από τις διαθέσιμες θέσεις στα δημόσια πανεπιστήμια! Δηλαδή, «χάθηκαν» 48.000 φοιτητές από την δημόσια ανώτατη εκπαίδευση στην Ελλάδα! Προφανώς, οι χιλιάδες αυτοί απόφοιτοι της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, είτε έφυγαν για να σπουδάσουν στο εξωτερικό, είτε εγγράφηκαν στα δευτεροκλασάτα και τριτοκλασάτα ιδιωτικά ινστιτούτα εκπαίδευσης. Επομένως, με την πολιτική που εφαρμόζεται στον τομέα αυτό, γίνεται συνειδητή και μεθοδική αφαίμαξη από τα δημόσια πανεπιστήμια, με σκοπό να δημιουργηθεί ένα «πλεόνασμα» φοιτητών, το οποίο θα κατευθυνθεί σε άλλες λύσεις για ανώτερες σπουδές. Και «το γλυκό έδεσε», με την ψήφιση του νόμου για την ίδρυση και λειτουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Το «έγκλημα» σε βάρος του δημόσιου πανεπιστήμιου, λοιπόν, είναι προμελετημένο!

-Διότι, το μεγαλύτερο πλήγμα, με την ελάχιστη βάση εισαγωγής, υπέστησαν τα πανεπιστήμια της περιφέρειας. Στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, για παράδειγμα, το 2023 έμειναν κενές το 30% των διαθέσιμων θέσεων! Επίσης, το 2024 μόνο στα Τμήματα Φυσικής, οι κενές θέσεις θα ξεπεράσουν τις εξακόσιες (613). Συγκεκριμένα, στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (Δ.Π.Θ.), οι κενές θέσεις θα είναι 61. Στα δύο μεγαλύτερα πανεπιστήμια της χώρας, το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθήνας (Ε.Κ.Π.Α.) και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.), οι κενές θέσεις είναι, αντίστοιχα, 64 και 92. Ο «αποδεκατισμός» των περιφερειακών πανεπιστημίων φαίνεται από τις κενές θέσεις (και) στα Τμήματα Φυσικής. Την υψηλότερη αποψίλωση υφίσταται το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων με 133 κενές θέσεις (219 οι διαθέσιμες θέσεις και 86 οι επιτυχόντες), ενώ ακολουθούν: το Πανεπιστήμιο Πατρών (124 κενές θέσεις) και το Πανεπιστήμιο Κρήτης (92 κενές θέσεις). Συνολικά, η κάλυψη των θέσεων στα Τμήματα Φυσικής, δεν υπερβαίνει το 40% (σ.σ. είναι 39,42%). Αναφερόμαστε στα Τμήματα Φυσικής, γιατί τέτοιο Τμήμα λειτουργεί στην πανεπιστημιούπολη Καβάλας και έχει τον χαμηλότερο αριθμό εισακτέων (100) από τα πέντε Τμήματα της Καβάλας.

-Όσον αφορά την περίφημη απορρόφηση των πανεπιστημιακών τμημάτων της Καβάλας και της Δράμας, από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, η «φασαρία» έγινε για λιγότερους από 1.200 εισακτέους (1.192). Με αυτό τον αριθμό εισακτέων θα γίνει το Δ.Π.Θ., το τρίτο μεγαλύτερο πανεπιστήμιο στην Ελλάδα; Αν συνεχιστεί η συρρίκνωση του αριθμού των εισακτέων στα περιφερειακά δημόσια πανεπιστήμια, πολύ σύντομα θα τεθεί ζήτημα ύπαρξης τμημάτων και σχολών. Και το «μάρμαρο (της πολιτικής σκοπιμότητας) θα πληρώσουν» τα τμήματα που δεν έχουν μεγάλο αριθμό εισακτέων και δυσανάλογο αριθμό φοιτητών και καθηγητών. Σύμφωνα με τον νόμο 4957/2022 «Νέοι ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα», για την λειτουργία των Πανεπιστημίων ορίζεται ως ένα από τα κριτήρια ύπαρξής τους, ο δυσανάλογα μεγάλος, ή μικρός, ετήσιος αριθμός φοιτητών του κάθε Α.Ε.Ι., σε σύγκριση με τον αριθμό των μελών Δ.Ε.Π. (εκπαιδευτικού προσωπικού), καθώς και η ιδιαίτερα χαμηλή προτίμηση για εισαγωγή στα προγράμματα σπουδών τυπικής εκπαίδευσης που παρέχουν. Τότε, πιο ευάλωτα θα είναι, π.χ., τα πανεπιστημιακά τμήματα στην Καβάλα και την Δράμα. Η μεταφορά του Τμήματος Νοσηλευτικής από το Διδυμότειχο στην Αλεξανδρούπολη, δεν αποφασίστηκε να γίνει τυχαία. Γίνεται, για να προστατευτεί το Τμήμα αυτό από τυχόν κλείσιμο, αν παραμείνει στο Διδυμότειχο.

-Συνοψίζοντας, η μετακίνηση των τμημάτων της Καβάλας (και της Δράμας) από το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας (ΔΙ.ΠΑ.Ε.) προς το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (Δ.Π.Θ.), δεν θα έχει κανένα αντίκρισμα όσο χρησιμοποιείται η ελάχιστη βάση εισαγωγής στις πανελλαδικές εξετάσεις. Ακόμα και στο ΔΙ.ΠΑ.Ε. να παρέμεναν τα τμήματα αυτά, θα κινδύνευαν με κλείσιμο τα επόμενα έτη. Το μεγάλο ερώτημα είναι: «Θέλει να έχει η Καβάλα ένα ισχυρό πανεπιστήμιο; Ή θέλει να έχει τα «ρετάλια» του Δ.Π.Θ. και του ΔΙ.ΠΑ.Ε.;

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Το οτι εχει μειωθει ο αριθμος των εισακτεων σε τμηματα φυσικης οφειλεται στο οτι οι υποψηφιοι δεν ξερουν φυσικη και καλα κανουν τα τμηματα που περιοριζουν τα στουρναρια. Τι φυσικη να διδαξεις σε ατομο που πηρε 10,11-15 σε εξετσεις; Φυσικη για αχρηστους;Το αλλο που πρεπει να κανει η κυβερνηση ειναι να ξεχωρισει τα τμηματα που βγαζουν αποφοιτους φυσικης χημειας κλπ που θα γινουν καθηγητες μ.ε. απο τα τμηματα που διδασκουν το γνωστικο αντικειμενο σε πραγματικο βαθος και ευρος. Και να θεσπισει η κυβερνηση ελαχιστο βαθμο πτυχιου για προσληψεις. Να μην μπορουν πτυχιουχοι του 5, 6 να πω και 7 να διοριζονται. Ετσι εχεις μια γρηγορης μορφης ΑΣΕΠ που μπορει να περιλαμβανει και μονο αποφοιτους που τελειωνουν στα ετη σπουδων αντε συν ενα εξαμηνο και με βαθμο πανω απο 7 η 7,5

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ