-Ο Δήμος Τήνου αιτήθηκε, προς το Υπουργείο ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής, να ενταχθεί το νησί σε μία (επιδοτούμενη) άγονη γραμμή για την επόμενη τετραετία, με προτίμηση στην γραμμή Λαύριο-Άγιος Ευστράτιος-Λήμνος-Καβάλα! Το αίτημα του Δήμου Τήνου επρόκειτο να συζητηθεί στην συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.) την Δευτέρα 25 Αυγούστου 2025.
-Στην επιστολή του ο δήμαρχος, Παναγιώτης Κροντηράς, προς τον υπουργό, Βασίλη Κικίλια (σ.σ. ο οποίος θα επισκεφτεί την Καβάλα στις 2 Σεπτεμβρίου 2025), ανέφερε ότι η ένταξη της Τήνου στο συγκεκριμένο δίκτυο, με σύνδεση προς την Λήμνο, την Καβάλα και την βόρεια Ελλάδα, θα ενισχύσει σημαντικά την αναπτυξιακή δυναμική του νησιού και θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση του λιμένα του Πειραιά, αφού πλήθος κόσμου που επισκέπτεται την Τήνο χειμώνα και καλοκαίρι, για προσκυνηματικό, ή άλλους λόγους, από την βόρεια Ελλάδα, θα μπορούν να ταξιδεύουν στην γραμμή Καβάλα-Λήμνος-Άγιος Ευστράτιος-Λαύριο, με «ελεύθερη προσέγγιση» του πλοίου στην Τήνο. Δηλαδή, αν το επιθυμεί η ναυτιλιακή εταιρεία, το πλοίο θα προσεγγίζει και το λιμάνι της Τήνου. Όπως προβλεπόταν για την Άνδρο, ενώ σχετικό αίτημα υπέβαλε και η Σύρος!
-Εάν το πλοίο μπορεί να προσεγγίζει την Τήνο, γιατί να μη πηγαίνει και στο γειτονικό νησί της Μυκόνου! Τότε να δείτε πόσος κόσμος θα ταξιδεύει από το λιμάνι «απόστολος Παύλος» προς την Τήνο και την Μύκονο, κάθε καλοκαίρι, από την βόρεια Ελλάδα και τα Βαλκάνια! Και θα χρειαστεί για το δρομολόγιο ένα μεγάλο (επιβατηγό-οχηματαγωγό) πλοίο.
-Δεν είμαστε αντίθετοι στην άγονη γραμμή (Καβάλα-Λήμνος-Άγιος Ευστράτιος-Λαύριο) να προστεθούν κι άλλοι προορισμοί, γιατί θα αναβαθμιστεί το λιμάνι «απόστολος Παύλος». Όμως, πρέπει να γίνει μία συνεννόηση με την ναυτιλιακή εταιρεία, ώστε η αναχώρηση και η άφιξη του πλοίου, να γίνεται σε ώρες που δεν θα επιβαρύνουν την κυκλοφορία στο κέντρο της Καβάλας. Δεν γίνεται να παραλύει η πόλη όταν «φορτώνει», ή «ξεφορτώνει», επιβάτες και οχήματα το πλοίο της γραμμής.
-Από κει και πέρα, με λύπη πληροφορηθήκαμε ότι, η κεντρική διοίκηση αντί να βοηθήσει στην δημιουργία ενός πανελλήνιου δικτύου υδατοδρομίων και υδάτινων πεδίων, κάνει πιο δύσκολη την αδειοδότησή τους. «Θυμήθηκε» ότι, για να εγκριθεί η άδεια ίδρυσης και λειτουργίας ενός υδατοδρόμιου, ή υδάτινου πεδίου, πρέπει να προσκομιστεί «μελέτη κυματικής διαταραχής» στις αρμόδιες Υπηρεσίες του δημοσίου! Η μελέτη κυματικής διαταραχής, είναι μία υποστηρικτική μελέτη που χρησιμοποιείται σε λιμενικά έργα, όπως το master plan ενός λιμανιού, για να εκτιμήσει, μέσω μαθηματικών προσομοιώσεων, την κυματική διαταραχή (τα κύματα) εντός μιας λιμενολεκάνης. Σκοπός της είναι, να αξιολογήσει τις συνθήκες που δημιουργούνται από τα κύματα μέσα στο λιμάνι, ώστε να διασφαλιστεί η ασφαλής λειτουργία του λιμένα. Κι εμείς ρωτάμε τους «εμπνευστές» του νέου σχεδίου νόμου, γιατί τόσες δεκαετίες λειτουργούν τα λιμάνια της Ελλάδας χωρίς την έγκριση τέτοιας μελέτης;
-Στο λιμάνι «απόστολος Παύλος», π.χ., γιατί δεν ζητήθηκε μελέτη κυματικής διαταραχής πριν τοποθετηθούν οι πλωτές προβλήτες; Αφού είναι ασφαλής ο ελλιμενισμός των σκαφών στις πλωτές προβλήτες, γιατί να ισχύει το αντίθετο για τα υδροπλάνα; Και σε «τελική ανάλυση», δεν έπρεπε η μελέτη κυματικής διαταραχής να περιλαμβάνεται στην μελέτη περιβαλλοντικών όρων κατασκευής κάθε λιμανιού;
-Τι θα γίνει λοιπόν; Θα υποχρεωθούν όλοι οι φορείς που διαχειρίζονται λιμάνια στην Ελλάδα, να καταθέσουν μελέτη κυματικής διαταραχής; Ή θα απαγορευτεί ο ελλιμενισμός μικρών σκαφών και υδροπλάνων στα λιμάνια;
-Υ.Γ. Γίνεται αντιληπτό ότι, το ζήτημα δεν «αγγίζει» τους πλοιοκτήτες των πλοίων της ακτοπλοΐας και τις εταιρείες κρουαζιέρας. Ενδιαφέρει πολύ, ωστόσο, τις εταιρείες υδροπλάνων. Ο νοών, νοείτο…

















