Δημόσια καταγγελία, για την συμμετοχή πρώην γενικού γραμματέα (ορυκτών πόρων) του Υπουργείου περιβάλλοντος και ενέργειας στο διοικητικό συμβούλιο της Energean, «σε περίοδο κατά την οποία κρίνονταν αποφάσεις κομβικής σημασίας για την δημόσια περιουσία και το περιβάλλον», όπως αναφέρει σχετικό δελτίο Τύπου, έκανε ο Νησιωτικός Περιβαλλοντολογικός Σύλλογος Θάσου. Ακόμα μία συλλογικότητα καταβάλει κάθε προσπάθεια, για να ακυρώσει το έργο της αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στον «Πρίνο». Οι πολέμιοι του έργου, θα εκμεταλλευτούν κάθε ευκαιρία, για να πετύχουν τον στόχο τους.
Ο Νησιωτικός Περιβαλλοντολογικός Σύλλογος Θάσου αναφέρεται στον Αριστοτέλη Αϊβαλιώτη, ο οποίος ορίστηκε το 2021, από το Υπουργείο εθνικής οικονομίας και οικονομικών, εκπρόσωπος του ελληνικού Δημοσίου στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας Energean. Το έτος εκείνο, η Energean έλαβε δάνειο 90.500.000 εκατομμυρίων ευρώ, με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου στο 90% του ποσού. Η οικονομική στήριξη αφορούσε στην κάλυψη των αναγκών της Energean σε επενδύσεις και κεφάλαια κίνησης κατά τους επόμενους 12 μήνες και θα είχε μέγιστη διάρκεια 8 ετών (έως το έτος 2029). Η χρηματοδότηση εξασφαλίζει την ολοκλήρωση της ανάπτυξης του κοιτάσματος «Έψιλον» και την εκτέλεση ορισμένων επενδυτικών σχεδίων (projects), όπως η μονάδα αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στον «Πρίνο» και η υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στην «Νότια Καβάλα». Στο πλαίσιο της συμφωνίας, το ελληνικό Δημόσιο θα ορίσει εκπρόσωπό του στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας, για την απρόσκοπτη παρακολούθηση της αξιοποίησης της χρηματοδότησης.
Ο σύλλογος της Θάσου αναφέρει ότι: «Το φαινόμενο της ταυτόχρονης άσκησης δημόσιας εξουσίας και συμμετοχής σε διοικητικό συμβούλιο εταιρείας που αποκομίζει τεράστια οφέλη από κρατικές αποφάσεις δεν είναι απλώς ασυμβίβαστο: αποτελεί απειλή κατά του δημοσίου συμφέροντος και ακυρώνει κάθε έννοια ανεξαρτησίας και αμεροληψίας» και επικαλείται την ελληνική νομοθεσία: «Η ελληνική νομοθεσία (άρθρα 70-72 του νόμου 4622/2019) όχι μόνο το απαγορεύει ρητά, αλλά προβλέπει και κυρώσεις για τέτοια φαινόμενα».
Στο άρθρο 70 του νόμου 4622/2019 αναφέρεται ότι, τα πρόσωπα που διορίζονται στις θέσεις των γενικών και ειδικών γραμματέων Υπουργείων και των συντονιστών Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, αναστέλλεται αυτοδικαίως η άσκηση κάθε οποιασδήποτε επαγγελματικής, ή επιχειρηματικής δραστηριότητας, καθώς και δημόσιου λειτουργήματος, ή καθηκόντων σε οποιαδήποτε θέση στο Δημόσιο, ή σε νομικά πρόσωπα του Δημοσίου τομέα. Δηλαδή, ο γενικός, ή ειδικός γραμματέας ενός Υπουργείου, δεν μπορεί να ασκεί επαγγελματική, ή επιχειρηματική δραστηριότητα, ούτε καθήκοντα σε άλλη θέση στον Δημόσιο τομέα, ή σε νομικό πρόσωπο του Δημόσιου τομέα. Ο Αρ. Αϊβαλιώτης τοποθετήθηκε ως εκπρόσωπος του ελληνικού Δημοσίου στο διοικητικό συμβούλιο της Energean, για να ελέγχει αν τα χρήματα του δανείου με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου, χρησιμοποιούνται για τους σκοπούς που δόθηκε το δάνειο. Μήπως ο Νησιωτικός Περιβαλλοντολογικός Σύλλογος Θάσου έχει στοιχεία, ότι ο Αρ. Αϊβαλιώτης δεν εκτέλεσε σωστά τον ρόλο που του ανατέθηκε και ζημίωσε το ελληνικό Δημόσιο υπέρ του συμφέροντος της Energean; Αν έχει τέτοια στοιχεία, οφείλει να τα καταθέσει στην ελληνική Δικαιοσύνη.
Στην παράγραφο 2 του άρθρου 71, επίσης, αναφέρεται ότι, τα πρόσωπα που ασκούν καθήκοντα γενικού, ή ειδικού γραμματέα Υπουργείου, υποχρεούνται να απέχουν από την διαχείριση συγκεκριμένων υποθέσεων δηλώνοντας κώλυμα, εφόσον συντρέχει περίπτωση σύγκρουσης συμφερόντων. Σύγκρουση συμφερόντων συνιστά οποιαδήποτε κατάσταση, κατά την οποία αντικειμενικά επηρεάζεται η αμερόληπτη εκτέλεση των καθηκόντων τους. Ο Αρ. Αϊβαλιώτης τοποθετήθηκε στο διοικητικό συμβούλιο της Energean το έτος 2021, ενώ διορίστηκε γραμματέας ενέργειας και ορυκτών πρώτων υλών του Υπουργείου περιβάλλοντος και ενέργειας το έτος 2023. Αποχώρησε από την θέση τον Ιούλιο του 2025. Θεωρεί ο Νησιωτικός Περιβαλλοντολογικός Σύλλογος Θάσου, ότι ο Αρ. Αϊβαλιώτης λειτούργησε μεροληπτικά για την αδειοδότηση του έργου αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στον «Πρίνο»; Μα, ο ρόλος του μέσα στο διοικητικό συμβούλιο της Energean ήταν, να ελέγχει αν η εταιρεία υλοποιεί τα επενδυτικά σχέδια που πήρε το δάνειο με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου. Και προφανώς, ένας γενικός γραμματέας Υπουργείου, δεν είναι αρμόδιος να εγκρίνει την περιβαλλοντική αδειοδότηση ενός έργου.
Κοντολογίς, ο Νησιωτικός Περιβαλλοντολογικός Σύλλογος Θάσου επιχειρεί να δημιουργήσει εντυπώσεις, στοχοποιώντας έναν πρώην δημόσιο λειτουργό, με στόχο να πλήξει το έργο στον «Πρίνο». Με το επιχείρημα πως, δεν έπρεπε να τοποθετηθεί στο διοικητικό συμβούλιο της Energean, για να διαφυλάξει το συμφέρον του ελληνικού Δημοσίου! Η καταγγελία του συλλόγου είναι η ακόλουθη:
Ασυμβίβαστο και παραβίαση νομοθεσίας-Ζητούμε άμεση διερεύνηση και απόδοση ευθυνών
Ο Νησιωτικός Περιβαλλοντολογικός Σύλλογος Θάσου (Ν.Π.Σ.Θ.) κατέθεσε επίσημη καταγγελία σε όλα τα συναρμόδια Υπουργεία, την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και τα πολιτικά κόμματα, αναδεικνύοντας κατάφωρη παραβίαση του θεσμικού πλαισίου και των βασικών αρχών διαφάνειας από τον πρώην γενικό γραμματέα Ορυκτών Πόρων του ΥΠΕΝ, ο οποίος διατηρούσε ταυτόχρονα ρόλο σε διοικητική θέση της ιδιωτικής εταιρείας Energean, σε περίοδο κατά την οποία κρίνονταν αποφάσεις κομβικής σημασίας για την δημόσια περιουσία και το περιβάλλον.
Το φαινόμενο της ταυτόχρονης άσκησης δημόσιας εξουσίας και συμμετοχής σε διοικητικό συμβούλιο εταιρείας που αποκομίζει τεράστια οφέλη από κρατικές αποφάσεις δεν είναι απλώς ασυμβίβαστο: αποτελεί απειλή κατά του δημοσίου συμφέροντος και ακυρώνει κάθε έννοια ανεξαρτησίας και αμεροληψίας. Η ελληνική νομοθεσία (άρθρα 70-72 του νόμου 4622/2019) όχι μόνο το απαγορεύει ρητά, αλλά προβλέπει και κυρώσεις για τέτοια φαινόμενα. Όσοι προσπαθούν να δικαιολογήσουν αυτή την σύμπραξη, επικαλούμενοι «διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος», παραβλέπουν το προφανές: η συμμετοχή δημόσιου λειτουργού σε διοικητικό συμβούλιο ιδιωτικής εταιρείας δεν διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον, το υπονομεύει ευθέως. Αν ίσχυε το αντίθετο, θα βλέπαμε στελέχη Υπουργείων σε διοικητικά συμβούλια κάθε μεγάλου εργολάβου, κάτι που φυσικά δεν συμβαίνει, ούτε μπορεί να γίνει αποδεκτό σε ευνομούμενη πολιτεία. Το παράδειγμα της Energean δεν είναι η εξαίρεση· είναι το επικίνδυνο προηγούμενο που πρέπει να σταματήσει. Δεν επιτρέπεται καμία σύγχυση ιδιωτικού και δημόσιου συμφέροντος.
Απαιτούμε:
-Άμεση διερεύνηση από τις αρμόδιες Αρχές, για πιθανή σύγκρουση συμφερόντων και παραβίαση του ασυμβιβάστου.
-Απόδοση ευθυνών όπου προβλέπεται από τον νόμο.
-Επαναβεβαίωση της θεσμικής ακεραιότητας στην διαχείριση του περιβάλλοντος και της δημόσιας περιουσίας.
Η διαφάνεια, η ακεραιότητα και η προστασία του δημόσιου συμφέροντος δεν είναι διαπραγματεύσιμες αξίες, είναι προϋπόθεση Δημοκρατίας.














