Πέρασαν δέκα μήνες, περίπου, από την ένταξη των πανεπιστημιακών τμημάτων της Καβάλας και της Δράμας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (Δ.Π.Θ.). Ήταν Μάρτιος του 2024, αν θυμόμαστε σωστά, που ψηφίστηκε το σχετικό σχέδιο νόμου στην Βουλή των Ελλήνων και η αλλαγή αυτή «χαιρετίστηκε» από τους τοπικούς άρχοντες και ορισμένους καθηγητές. Μάλιστα, ειπώθηκε πως το Δ.Π.Θ. θα γίνει το τρίτο μεγαλύτερο πανεπιστημιακό ίδρυμα στην Ελλάδα. Κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να αποτυπώνεται στην αξιολόγηση των ελληνικών πανεπιστημίων το έτος 2024 από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.).
Στην λίστα που δόθηκε στην δημοσιότητα, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης καταλαμβάνει την 14η θέση μεταξύ των είκοσι τριών (23) αξιολογημένων ιδρυμάτων. Ευελπιστούμε ότι μέσα στο 2025 θα κερδίσει θέσεις και θα βρεθεί, τουλάχιστον, μέσα στην πρώτη δεκάδα. Πάντως, μέσα στο πρώτο δεκάμηνο, η κατάσταση στους πανεπιστημιακούς κόμβους της Καβάλας και της Δράμας, δεν παρουσίασε θεαματική πρόοδο.
Σύμφωνα με την αξιολόγηση που γίνεται κάθε έτος, στην πρώτη τετράδα των πανεπιστημίων της χώρας βρίσκονται: το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Αριστοτέλειο Θεσσαλονίκης και το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, ενώ ακολουθούν: το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το Πολυτεχνείο Κρήτης, το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, το Πανεπιστήμιο Πειραιώς, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας (στο οποίο ανήκαν τα τμήματα της Καβάλας και της Δράμας έως το 2024), το Πάντειο Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και η Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης. Να αναφέρουμε ότι, η αξιολόγηση σχετίζεται με την χρηματοδότηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Η χρηματοδότηση γίνεται με βάση την μοριοδότηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων όχι μόνο με αντικειμενικά κριτήρια (π.χ. τον αριθμό φοιτητών και του προσωπικού), αλλά και με ποιοτικά. Το 70% της ετήσιας χρηματοδότησης κατανέμεται με τα αντικειμενικά κριτήρια, που καλύπτουν και τις λειτουργικές ανάγκες των ιδρυμάτων, ενώ το υπόλοιπο 30% της χρηματοδότησης κατανέμεται με ποιοτικά κριτήρια. Για το 30%, τα 22 Πανεπιστήμια και η Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης αξιολογούνται σε τρεις από πέντε ενότητες, οι οποίες έχουν επιλεγεί από τα ίδια τα ιδρύματα. Αυτές είναι οι ακόλουθες:
-Η πρώτη ενότητα αφορά στις βασικές ακαδημαϊκές δραστηριότητες (μέσος χρόνος πτυχίου, ποσοστό αποφοίτων εντός κανονικής διάρκειας σπουδών, θέση σε διεθνείς αξιολογήσεις).
-Η δεύτερη ενότητα σχετίζεται με την «αριστεία στην έρευνα και τις επιδόσεις του επιστημονικού προσωπικού». Σε αυτή εντάσσεται και η χρηματοδότηση που έχει λάβει το ίδρυμα για έρευνα και ανάπτυξη ανά μέλος Δ.Ε.Π. (Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού).
-Στην τρίτη ενότητα περιλαμβάνονται δείκτες για το ποσοστό φοιτητών σε προγράμματα πρακτικής, τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας και ο συνολικός αριθμός startups.
-Στην τέταρτη ενότητα αξιολογείται η διεθνοποίηση των ιδρυμάτων και το ποσοστό αλλοδαπών φοιτητών, αλλά και το πλήθος ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων.
-Η πέμπτη ενότητα αφορά στην ποιότητα του πανεπιστημιακού περιβάλλοντος (αίθουσες, προσβασιμότητα από άτομα με αναπηρίες), αλλά και στους δείκτες που αφορούν την αναλογία γυναικών-ανδρών στα μέλη Δ.Ε.Π. και το πλήθος επιστημονικών συνεδρίων που οργανώνονται από τους φοιτητές.














