Μία επίσκεψη με ιδιαίτερο συμβολισμό δέχτηκε την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου το συγκρότημα της Energean στον «Πρίνο». Το Energy Observer, ένα σκάφος που κινείται με 100% ανανεώσιμη ενέργεια, συνδυάζοντας την ηλιακή (φωτοβολταϊκά), με την αιολική ενέργεια και κυψέλες καυσίμου που λειτουργούν με πράσινο υδρογόνο το οποίο παράγεται εν πλω, βρέθηκε στις χερσαίες και τις θαλάσσιες εγκαταστάσεις, στο πλαίσιο της αποστολής του για την διετία 2025-2026, που έχει στο επίκεντρο την απανθρακοποίηση.

Όπως αναφέρει σχετικό δημοσίευμα, η αποστολή αυτή, που αποτελεί το πρώτο μέρος ενός ταξιδιού 9 ετών, άρχισε από τον «Πρίνο» και την Ελλάδα. Το Energy Observer έχει επιλέξει να επισκεφτεί στην Ευρώπη και τον βόρειο Ατλαντικό ωκεανό, τα πιο προηγμένα έργα, με στόχο να ερευνήσει την αποτελεσματικότητα, την βιωσιμότητα και την δυνατότητα ανάπτυξης φυσικών και βιομηχανικών τρόπων περιορισμού των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στην ατμόσφαιρα, να τους αξιολογήσει σε μεγάλη κλίμακα και να ερευνήσει πώς η φύση και η τεχνολογία μπορούν να συνδυαστούν, με το καλύτερο αποτέλεσμα.

Το έργο (αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα) στον «Πρίνο», συνεχίζει το δημοσίευμα, έχει τα χαρακτηριστικά να εξελιχθεί σε μία κοιτίδα ανάπτυξης «πράσινων» λύσεων στον βιομηχανικό τομέα και η ομάδα του Energy Observer ξεναγήθηκε στο χερσαίο εργοστάσιο επεξεργασίας και αποθήκευσης υδρογονανθράκων. Εκεί, τα στελέχη της EnEarth, θυγατρικής εταιρείας της Energean, παρουσίασαν στους επισκέπτες την διαδικασία σταδιακής συμπλήρωσης του συγκροτήματος παραγωγής, επεξεργασίας και αποθήκευσης υδρογονανθράκων, ώστε σε αυτό να λειτουργήσει αποθήκη διοξειδίου του άνθρακα με δυναμικότητα περί τους 2,8 εκατομμύρια τόνους ετησίως.

Το έργο της αποθήκευσης CO2 στον «Πρίνο», συνιστά την μεγαλύτερη βιομηχανική επένδυση που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ελλάδα, καθώς θα υπερβεί το 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Η υλοποίησή του, θα συμβάλλει στην προσπάθεια αντιμετώπισης του φαινομένου του θερμοκηπίου και στην επίτευξη των κλιματικών στόχων που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Ελλάδα. Επίσης, θα διασφαλίσει την συνέχεια της λειτουργίας των βιομηχανιών στις οποίες οι εκπομπές CO2 είναι αποτέλεσμα της ίδιας της παραγωγικής διαδικασίας και ανεξάρτητη του καυσίμου που χρησιμοποιούν, καθώς και την διατήρηση του παραγωγικού ιστού και της απασχόλησης. Με την πλήρη ανάπτυξη της μονάδας αποθήκευσης από το 2029 και μετά, θα αποθηκεύονται στον «Πρίνο» ποσότητες που αναλογούν σε περίπου το 25% της εγχώριας βαριάς βιομηχανίας, με προφανές όφελος για το κλίμα, αλλά και με απελευθέρωση πόρων άνω των 200 εκατομμυρίων ευρώ για τις βιομηχανικές μονάδες σε ετήσια βάση, με βάση τις σημερινές τιμές στον Μηχανισμό Εμπορίας Εκπομπών που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση (EU Emissions Trading System- ETS).

O Νικόλας Ρήγας, επικεφαλής του τομέα αποθήκευσης άνθρακα στην Energean και την EnEarth, δήλωσε: «Ήταν μεγάλη χαρά και τιμή, να φιλοξενήσουμε στις εγκαταστάσεις του «Πρίνου» της Καβάλας την ομάδα του Energy Observer, ενός εκατό τοις εκατό «πράσινου» σκάφους, που ξεκίνησε από εδώ την νέα του αποστολή που έχει ως επίκεντρο την απανθρακοποίηση. Το έργο της αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στον «Πρίνο», είναι μία «πράσινη» και ταυτόχρονα αναπτυξιακή επένδυση, που θα αποτελέσει λύση με απτά αποτελέσματα για συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, όπως το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Στην EnEarth είμαστε ενθουσιασμένοι και έτοιμοι να προχωρήσουμε το μεγάλο αυτό project, που εντάσσεται στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχει διασφαλίσει, ήδη, χρηματοδοτήσεις της τάξης των διακοσίων εβδομήντα εκατομμυρίων ευρώ, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη», κάτι που πιστοποιεί και την σημασία που αποδίδει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην υλοποίησή του. Έχουμε προγραμματίσει τις πρώτες τέσσερεις γεωτρήσεις στον «Πρίνο» μέσα στο 2026 και αναμένουμε άμεσα τις σχετικές αδειοδοτήσεις, προκειμένου να τηρηθούν τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί και να μη βρεθεί σε κίνδυνο η υλοποίηση συνολικά της αλυσίδας Δέσμευσης και Αποθήκευσης Άνθρακα και επενδύσεων της τάξης των τριών δισεκατομμυρίων ευρώ σε κίνδυνο».

Ο Victorien Erussard, ιδρυτής, πρόεδρος του Energy Observer, είπε: «Η έναρξη της πρώτης αποστολής της νέας μας εξερεύνησης εδώ στον «Πρίνο» έχει τόσο τεχνική, όσο και συμβολική σημασία. Μετά από σαράντα χρόνια εξόρυξης πετρελαίου, τα ίδια αυτά πετρώματα θα χρησιμεύσουν αύριο για την αποθήκευση άνθρακα. Ο «Πρίνος» αποτελεί ένα εντυπωσιακό παράδειγμα για την ενεργειακή μετάβαση, δείχνοντας πώς μία κληρονομιά ορυκτών καυσίμων, μπορεί να μετατραπεί σε εργαλείο για την κλιματική δράση. Η δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα δεν είναι πανάκεια, αλλά μία σύνθετη βιομηχανική διαδικασία, στην οποία κάθε στάδιο, από την δέσμευση μέχρι την μεταφορά, την έγχυση και την παρακολούθηση του διοξειδίου του άνθρακα, βασίζεται σε δοκιμασμένες, αλλά απαιτητικές τεχνολογίες. Πρώτη μας προτεραιότητα, πρέπει πάντα να είναι η μείωση των εκπομπών στην πηγή, αλλά είναι εξίσου σημαντικό να διερευνήσουμε πώς συμπληρωματικές λύσεις, όπως αυτές που αναπτύσσουν η Energean και η EnEarth, μπορούν να ενισχύσουν και να επιταχύνουν την ενεργειακή μετάβαση.

Με την Αποστολή Δέσμευσης Άνθρακα, που είναι το εναρκτήριο στάδιο της εννιάχρονης εξερεύνησής μας, «αναζητώντας την κλιματική ουδετερότητα», ο ρόλος του Energy Observer, είναι να θέσει αυτές τις λύσεις σε δοκιμή υπό πραγματικές συνθήκες, να πειραματιστεί, να ευαισθητοποιήσει και να μοιραστεί τις καινοτομίες που μπορούν πραγματικά να οδηγήσουν σε ένα μέλλον χαμηλών εκπομπών άνθρακα».

Μετά τον «Πρίνο», το ταξίδι του Energy Observer θα συνεχιστεί με επισκέψεις σε Ιταλία, Τυνησία, Γαλλία, Μαρόκο, Πορτογαλία, Βέλγιο, Ολλανδία, Δανία, Νορβηγία, Ισλανδία, Ιρλανδία και Ηνωμένο Βασίλειο.

Μερικές πληροφορίες για το Energy Observer

Το Energy Observer είναι ένα σκάφος που χρησιμοποιεί αποκλειστικά ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Κινείται με την χρήση ενός συνδυασμού δύο ηλεκτρικών κινητήρων που τροφοδοτούνται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως φωτοβολταϊκά πάνελ, ανεμογεννήτριες και ένα έξυπνο σύστημα πρόσφυσης. Παράγει την δική του καθαρή ενέργεια με υδρογόνο από το θαλασσινό νερό, μέσω ενός ηλεκτρολύτη επί του σκάφους και στην συνέχεια χρησιμοποιεί αυτό το υδρογόνο σε μία κυψέλη καυσίμου για να δημιουργήσει ηλεκτρισμό για τους κινητήρες του, επιτρέποντάς του να είναι ενεργειακά αυτόνομο. Το σκάφος μετατρέπει, επίσης, την ενέργεια από την προς τα εμπρός κίνησή του σε ηλεκτρισμό, χρησιμοποιώντας τις προπέλες ως υδρογεννήτριες. Η αποστολή του σκάφους για την περίοδο 2025-2026, άρχισε με στόχο την εξερεύνηση των λύσεων για την δέσμευση, αποθήκευση και αξιοποίηση του άνθρακα και την αξιολόγηση της σημασίας τους σε μεγάλη κλίμακα. Από τα δάση ως τους υγροτόπους, από τα θαλάσσια λιβάδια ως τα συστήματα αναγεννητικής γεωργίας, αυτή η αποστολή θα αναδείξει τον συχνά παραμελημένο, αλλά ζωτικής σημασίας, ρόλο των βιολογικών «δεξαμενών» άνθρακα. Το Energy Observer θα παρατηρήσει πώς λειτουργούν, πόσο ευάλωτες είναι και ποιο δυναμικό διαθέτουν σε ένα κλίμα που υφίσταται όλο και μεγαλύτερη πίεση.

Ακόμα, το σκάφος θα σταματήσει σε σημεία όπου βιομηχανικοί φορείς δοκιμάζουν τεχνολογίες δέσμευσης και μετατροπής CO₂: ορυκτοποίηση, γεωλογική αποθήκευση και επαναχρησιμοποίηση σε υλικά, ή συνθετικά καύσιμα.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ