-Διαβάζοντας τον πηχυαίο τίτλο: «Χημική βόμβα και κίνδυνος για νέα Τέμπη στην Καβάλα», κάποιος που δεν γνωρίζει, αλλά και οι Καβαλιώτες που γνωρίζουν, τι συμβαίνει με το έργο της σύνδεσης του λιμανιού «Φίλιππος Β» με το σιδηροδρομικό δίκτυο, ασφαλώς θα αναστατωθεί! Ο τίτλος είναι σε άρθρο της εφημερίδας «Δημοκρατίας», το οποίο αναφέρεται στην ακύρωση του έργου, με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Υπουργείου περιβάλλοντος και ενέργειας, έπειτα από την προσφυγή που κατέθεσε η βιομηχανία χημικών λιπασμάτων Ελληνικά Λιπάσματα και Χημικά ELFE και η Βιοτεχνικό Πάρκο Καβάλας Α.Ε.

-Στην προσπάθεια ορισμένων μέσων ενημέρωσης να «εντυπωσιάσουν» το κοινό, για να κερδίσουν μερικές μονάδες στην θεαματικότητα, ή να πουλήσουν μερικά φύλλα παραπάνω, ή να αποσπάσουν περισσότερες αναγνώσεις στο διαδίκτυο, χρησιμοποιείται η υπερβολή και η παραπληροφόρηση. Η κοινωνία της Καβάλας περιμένει δεκαετίες να υλοποιηθεί η πολιτική υπόσχεση της σύνδεσης του λιμανιού «Φίλιππος Β» με το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέσω του σταθμού των Τοξοτών Νομού Ξάνθης. Η σύνδεση επρόκειτο να γίνει με μία μόνη σιδηροδρομική γραμμή μήκους 37 χιλιομέτρων. Στο πλαίσιο αυτό, οι πρώτες μελέτες σκοπιμότητας εκπονήθηκαν, από το Υπουργείο υποδομών και την ΓΑΙΑΟΣΕ, την περίοδο 2017-2019. Η νέα γραμμή εντάχθηκε το 2020 στην εθνική στρατηγική μεταφορών ως έργο εθνικής σημασίας, ενώ αποτέλεσε τμήμα του λεγόμενου σιδηροδρομικού Egnatia Corridor (σ.σ. σιδηροδρομική Εγνατία). Το 2021, η ΕΡΓΟΣΕ ολοκλήρωσε στοχευμένες τεχνικές προμελέτες και χάραξης, με την επιλεγείσα διαδρομή να ακολουθεί πεδινή όδευση μέσω της Χρυσούπολης και να κατευθύνεται προς τον υφιστάμενο σταθμό Τοξοτών. Το 2022, το έργο εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, εξασφαλίζοντας την ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση για το πρώτο σκέλος της μελέτης και της κατασκευής, ενώ εντός του 2023 δημοσιεύτηκε διεθνής διαγωνισμός Σ.Δ.Ι.Τ. (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα), με συνολικό προϋπολογισμό άνω των 300 εκατομμυρίων ευρώ. Το 2024, ανακοινώθηκε το προεπιλεγέν σχήμα αναδόχου, ενώ μέσα στους πρώτους μήνες του 2025, άρχισαν ορισμένες γεωτεχνικές έρευνες, τμηματικές τοπογραφικές αποτυπώσεις και περιβαλλοντικές μελέτες για τις επιπτώσεις του έργου.

-Κι ενώ έγινε όλη αυτή η γραφειοκρατική διαδικασία, το έτος 2025 κατατέθηκε στο ΣτΕ αίτημα για την αλλαγή της χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής! Το αίτημα βασίστηκε, όπως αναφέρει το δημοσίευμα στην εφημερίδα «Δημοκρατία», στην «έκθεση επιπτώσεων του έργου», την οποία υπογράφει η χημικός μηχανικός, Θεοδώρα Κουλούρα, η οποία είναι διοικητικό στέλεχος της βιομηχανίας χημικών λιπασμάτων. Η έκθεση αυτή δόθηκε στην Δικαιοσύνη τον Σεπτέμβριο του 2024 και έχει οκτώ σημεία που δείχνουν την επικινδυνότητα της χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής.

-Λυπούμαστε για τις δύο εταιρείες, την βιομηχανία χημικών λιπασμάτων και την Βιοτεχνικό Πάρκο Α.Ε., τις οποίες έχει στηρίξει και στηρίζει η Καβαλιώτικη κοινωνία. Ενώ μπορούσαν να ενημερώσουν την ΕΡΓΟΣΕ και το Υπουργείο υποδομών και μεταφορών για τις «ενστάσεις» τους στην χάραξη, ώστε να γίνει εγκαίρως η (πιθανή) τροποποίηση της μελέτης, για να μη χαθεί η προθεσμία χρηματοδότησης του έργου, προσέφυγαν στο ΣτΕ. Με αποτέλεσμα, δυστυχώς, να ακυρωθεί ένα έργο, το οποίο η Καβαλιώτικη κοινωνία προσδοκά για δεκαετίες!

-Κατά την άποψη μας, η απόφαση του ΣτΕ αποτελεί την «ταφόπλακα» της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού «Φίλιππος Β». Όσο θα λειτουργεί η βιομηχανία χημικών λιπασμάτων στην περιοχή, δεν θα κατασκευαστεί σιδηροδρομική γραμμή, για να συνδέσει το εμπορικό λιμάνι με τους Τοξότες.

-Λυπούμαστε, επίσης, για την εφημερίδα «Δημοκρατία» γιατί χρησιμοποίησε την κινδυνολογία, προκειμένου να προσελκύσει περισσότερους αναγνώστες. Στην πολυταραγμένη εποχή που ζούμε, χρειάζεται νηφαλιότητα, σοβαρότητα, υπευθυνότητα και ψυχραιμία.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ