Θα μειώσουν τις θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης, για να εγκαταστήσουν φορτιστές ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων!

0

Ο δήμαρχος Καβάλας, Θόδωρος Μουριάδης, είχε διαμαρτυρηθεί, γιατί η κεντρική διοίκηση «προσφέρει στο πιάτο» τον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. στους ιδιώτες. Ωστόσο, δεν έδειξε την ίδια «ευαισθησία» στην περίπτωση της Δράσης «Φορτίζω Παντού», με την οποία η κυβέρνηση «βάζει από το παράθυρο» τους ιδιώτες και στην ηλεκτροκίνηση! Μάλιστα, ευχαρίστησε το Υπουργείο υποδομών και μεταφορών, που ειδοποίησε τον Δήμο Καβάλας, την τελευταία στιγμή, για να ενταχθεί στην Δράση. Η Δράση υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», με την χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης-NextGenerationEU. Στόχος είναι, η δημιουργία ενός βασικού δικτύου δημόσιας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη την χώρα, με την μέγιστη γεωγραφική και πληθυσμιακή κάλυψη, αλλά και την εξασφάλιση υγιούς ανταγωνισμού. Η Δράση παρέχει οικονομικά κίνητρα, για την προμήθεια, εγκατάσταση και σύνδεση στο ηλεκτρικό δίκτυο δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, που τροφοδοτούνται από ηλεκτρική ενέργεια παραγόμενη από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας σε αστικές και περιαστικές περιοχές και σημεία ενδιαφέροντος (αεροδρόμια, αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια, χώροι στάθμευσης, κ.α.).

Όπως αναφέρθηκε, στην πρώτη συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής Αρχής για το έτος 2025, η διοίκηση του Δήμου Καβάλας πραγματοποίησε μελέτη με τρία «σενάρια». Το πρώτο σενάριο αφορούσε την προμήθεια, εγκατάσταση, σύνδεση και συντήρηση του δικτύου φορτιστών από τον Δήμο Καβάλας. Το δεύτερο σενάριο αφορούσε την προμήθεια και εγκατάσταση των φορτιστών από τον Δήμο και την παραχώρηση της λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου σε ιδιώτη. Τελικά, η δημοτική Αρχή επέλεξε το τρίτο «σενάριο», που είναι η παραχώρηση της προμήθειας, εγκατάστασης, σύνδεσης, λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου σε ιδιώτη. Την εξήγηση έδωσε ο δήμαρχος, ο οποίος είπε ότι ο Δήμος δεν έχει τα χρήματα για να προμηθευτεί, να εγκαταστήσει, να συνδέσει με το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας και για να συντηρεί τους φορτιστές. «Δεν θα βάλουμε χρήματα και με το δίκτυο των φορτιστών ηλεκτροκίνητων οχημάτων, θα γίνουμε «πράσινος» Δήμος», σχολίασε.

Σύμφωνα με την μελέτη, θα εγκατασταθούν δεκαοκτώ (18) φορτιστές, με δαπάνη 675.000 ευρώ, σε ισάριθμες θέσεις κυρίως στο κέντρο της πόλης. Οι φορτιστές θα εγκατασταθούν σε θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης και σε ορισμένους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων ΤΑΞΙ, έπειτα από συνεννόηση με τους ιδιοκτήτες ΤΑΞΙ. Ειπώθηκε ακόμα, ότι το τέλος παραχώρησης στον ιδιώτη είναι 3%. Επίσης, ο ιδιώτης θα χρηματοδοτηθεί, από την Δράση, στο 60% της δαπάνης που θα κάνει. Η διάρκεια της σύμβασης είναι έντεκα (11) έτη (στο πρώτο έτος θα εγκατασταθούν οι φορτιστές και στα επόμενα δέκα έτη θα λειτουργήσει το δίκτυο). Στις 14 Φεβρουαρίου 2025 έγινε ο διαγωνισμός και συμμετείχαν τρεις ιδιώτες. Οι προτάσεις τους αξιολογούνται από την επιτροπή του διαγωνισμού.

Να αναφέρουμε πως, το ζήτημα έθεσε η δημοτική σύμβουλος και επικεφαλής του συνδυασμού «Ώρα Δημιουργίας», Αναστασία Ιωσηφίδου, η οποία χαρακτήρισε σκανδαλώδη την σύμβαση των 675.000 ευρώ για 18 φορτιστές και πρότεινε να διαχειριστεί ο Δήμος το δίκτυο. Πρόσθεσε ότι, μπορεί να συνδεθεί το δίκτυο των φορτιστών με την «ενεργειακή κοινότητα» του Δήμου και να τροφοδοτείται με ηλεκτρική ενέργεια που θα παράγει το φωτοβολταϊκό πάρκο, το οποίο θα εγκατασταθεί στα ορεινά (σ.σ. στο αγρόκτημα Λιμνιάς). «Αν θεωρείτε την σύμβαση σκανδαλώδη, μπορείτε να καταγγείλετε το Υπουργείο ότι κάνει σκανδαλώδεις διαγωνισμούς», απάντησε ο δήμαρχος.

Εμείς θα κάνουμε την εξής ερώτηση. Ρωτάμε την κεντρική διοίκηση, γιατί δεν δίνει κίνητρο στους Δήμους να εγκαταστήσουν, να λειτουργήσουν και να συντηρήσουν το δίκτυο φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων; Γιατί να χρηματοδοτηθεί ο ιδιώτης, από την Δράση, στο 60% της δαπάνης και να μην χρηματοδοτηθεί ο Δήμος Καβάλας; Θα μπορούσε το ποσοστό χρηματοδότησης να είναι υψηλότερο, ώστε ο Δήμος να συμμετέχει οικονομικά με χαμηλότερο ποσό. Έτσι, ο Δήμος θα μπορούσε να προμηθευτεί και να εγκαταστήσει περισσότερους σταθμούς φόρτισης (φορτιστές) και σε χώρους που υπάρχει ηλεκτρική εγκατάσταση, όπως είναι οι οργανωμένοι χώροι στάθμευσης. Και δεν θα χρειαστεί να μειωθούν οι θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, που είναι πολύτιμοι στο οξύ πρόβλημα που υπάρχει. Αντί η δημοτική Αρχή να δημιουργεί θέσεις νόμιμης στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, με τα διάφορα έργα και την προσεχή εγκατάσταση των φορτιστών ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, θα μειώσει τις λιγοστές διαθέσιμες θέσεις!

Βεβαίως και οι φορτιστές μπορούν να τροφοδοτηθούν από το φωτοβολταϊκό πάρκο, ώστε να λειτουργούν με την ηλεκτρική ενέργεια που θα παράγει ο Δήμος Καβάλας. Επίσης, ποιο είναι το κόστος συντήρησης ενός σταθμού φόρτισης ηλεκτροκίνητου οχήματος; Τι έδειξε η μελέτη που έκανε ο Δήμος; Είναι τόσο μεγάλο το οικονομικό ρίσκο συντήρησης των φορτιστών; Μη τρελαθούμε! Και, βεβαίως, την καταγγελία στο Υπουργείο υποδομών και μεταφορών πρέπει να κάνουν οι Δήμοι, μέσω της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (Κ.Ε.Δ.Ε.), για την εμπλοκή των ιδιωτών στην Δράση. Και όχι μία «ταπεινή» δημοτική σύμβουλος ενός περιφερειακού Δήμου.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ