Η Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Ε.Λ.Μ.Ε.) Νομού Καβάλας σχολιάζει, με δελτίο Τύπου, την σύμβαση που υπογράφηκε από το ελληνικό Δημόσιο και το «Ωνάσειο» ίδρυμα, για την δημιουργία δικτύου δημόσιων «Ωνάσειων» σχολείων (Γυμνασίων και Λυκείων) σε μειονεκτικές περιοχές της χώρας. Στο σχετικό δελτίο Τύπου, η Ε.Λ.Μ.Ε. Νομού Καβάλας αναφέρει ότι: «Οδηγούμαστε, πλέον, σε μία εκπαιδευτική πραγματικότητα, η οποία θα χαρακτηρίζεται -εμφατικά πια- από την κυριαρχία των ανισοτήτων». Αναλυτικά το δελτίο Τύπου είναι το ακόλουθο: «Στις 20 Ιανουαρίου 2025, υπογράφτηκε η πρώτη σύμβαση μεταξύ της Πολιτείας και του «Ωνάσειου» ιδρύματος, για την δημιουργία 22 «Ωνάσειων» προτύπων Γυμνασίων και Λυκείων, με χρηματοδότηση από το ίδρυμα Ωνάση. Το σχετικό νομοσχέδιο κατατέθηκε στην Βουλή και στις 24 Ιανουαρίου άρχισε η συζήτηση στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων. Με την σύμβαση αυτή, εκχωρείται ένα τμήμα της δημόσιας δωρεάν δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ιδιώτες αναδόχους!
Διαμορφώνεται, συνεπώς, ένα νέο πεδίο θεσμικής πραγματικότητας και ένα παράλληλο σύστημα σε λειτουργία. Σε αυτό το νέο θεσμικό πλαίσιο συγκροτείται μία κυρίαρχη και με αποφασιστικό χαρακτήρα δομή, αυτή της διοικούσας επιτροπής, η οποία με το εύρος των αρμοδιοτήτων που συγκεντρώνει, λειτουργεί ως ένα σχήμα με υπερεξουσίες. Στα 22 «Ωνάσεια» σχολεία που θα «ιδρυθούν», οι μαθητές θα εισάγονται με εξετάσεις, ή ηλεκτρονικό τεστ δεξιοτήτων. Αυτό υπερβαίνει ακόμα και τις εξετάσεις εισαγωγής στα πρότυπα και καταργεί τα υφιστάμενα σχολεία της γειτονιάς, δημιουργώντας τεράστια ζητήματα για τα υπόλοιπα παιδιά που δεν θα επιλεγούν! Σε αυτά, προβλέπεται ότι θα παρακολουθούν «ιδιαίτερα» εκπαιδευτικά προγράμματα, διαφορετικά από τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία, το προσωπικό θα επιλέγεται με διαφορετικά κριτήρια, ακόμα και από τα πρότυπα σχολεία, με «ειδική αξιολόγηση», συνεντεύξεις, τετραετή θητεία και υψηλότερες αμοιβές έναντι των άλλων εκπαιδευτικών, ενώ θα υπάρξει και ανάλογη απώλεια οργανικών θέσεων για το προσωπικό που ήδη υπηρετεί σε αυτά!
Οι συνθήκες αυτές, θα οδηγήσουν στην γιγάντωση μιας νέας βιομηχανίας φροντιστηρίων για την «πολυπόθητη» εισαγωγή. Η ανταπόκριση σε αυτή την συνθήκη, η οποία σχετίζεται άμεσα με την οικονομική και κοινωνική προέλευση, θα επιδρά με τρόπο καταλυτικό και στο ποιος/α θα εισάγεται σε ένα τέτοιο σχολείο. Προκαλεί σοβαρό προβληματισμό και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, σε μία περιοχή να επενδύονται εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε ένα σχολείο και μερικά τετράγωνα δίπλα, ένα άλλο σχολείο, να πρέπει να διαχειριστεί την πραγματικότητα σε καθεστώς έντονης υποχρηματοδότησης.
Οδηγούμαστε, πλέον, σε μία εκπαιδευτική πραγματικότητα, η οποία θα χαρακτηρίζεται -εμφατικά πια- από την κυριαρχία των ανισοτήτων, με την δημιουργία νέων «νησίδων αριστείας» εκπαιδευτικών και μαθητών και όχι φυσικά ποιοτικών δημόσιων σχολείων. Η κυβέρνηση στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα στην κοινωνία: δεν είναι ευθύνη και υποχρέωση της οργανωμένης πολιτείας να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία όλων των σχολείων, με σύγχρονα προγράμματα σπουδών, ασφαλείς και επαρκείς υποδομές, με το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό και με την αναγκαία υποστήριξη ειδικών επιστημόνων (ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών κ.λπ.). Είναι προφανές ότι, ενάντια στην νεοφιλελεύθερη αντίληψη της κυβέρνησης και για την πραγματική αναβάθμιση και ανασυγκρότηση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας απαιτείται -σε πρώτη φάση- αύξηση των δαπανών για την παιδεία τουλάχιστον στο 5% του Α.Ε.Π. Με ένα εκτεταμένο πρόγραμμα κατασκευής νέων σχολικών κτηρίων, ενεργειακής αναβάθμισης των υφιστάμενων και φυσικά αντισεισμικού ελέγχου για το σύνολο των σχολικών κτηρίων της χώρας. Η δημόσια και δωρεάν παιδεία, πρέπει να αφορά όλους και όλες, μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς, με όρους ισότητας και συμπερίληψης. Απαιτούμε:
-Να μη καταργηθεί κανένα σχολείο της γειτονιάς.
-Να σταματήσει η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων.
-Δημόσια δωρεάν εκπαίδευση για όλα τα παιδιά».














