-Τον περασμένο Απρίλιο, με «πανηγυρικό τρόπο», έγινε από την κυβέρνηση η παρουσίαση του λεγόμενου Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού (Θ.Χ.Σ.) της χώρας. Δηλαδή, ενός από τα βασικά εργαλεία της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής (Ο.Θ.Π.), που συνιστά σημαντικό τρόπο συμβολής στην βιώσιμη ανάπτυξη των θαλάσσιων ζωνών και των παράκτιων περιοχών. Η κατάθεση του Θ.Χ.Σ. ήταν «υποχρέωση» της Ελλάδας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο του καθορισμού των εθνικών θαλάσσιων ζωνών.
-Στον Θ.Χ.Σ. προσδιορίζεται η χωροχρονική κατανομή των τρεχουσών και μελλοντικών δραστηριοτήτων και χρήσεων στα θαλάσσια ύδατα της ελληνικής Δημοκρατίας. Στόχος του Σχεδίου είναι, να συμβάλλει στην στήριξη και την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης στην θάλασσα, εφαρμόζοντας μία οικοσυστηματική προσέγγιση και λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές και πολιτισμικές πτυχές, καθώς επίσης να προωθήσει την συνύπαρξη σχετικών δραστηριοτήτων και χρήσεων. Μέσω του Θ.Χ.Σ., η ελληνική Δημοκρατία έχει στόχο να συμβάλλει στην βιώσιμη ανάπτυξη των ενεργειακών τομέων στην θάλασσα, των θαλάσσιων μεταφορών και των τομέων της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας, του τουρισμού και της εξόρυξης πρώτων υλών, καθώς και στην προστασία των ενάλιων αρχαιοτήτων και στην διατήρηση, προστασία και βελτίωση του περιβάλλοντος, περιλαμβανομένης της ανθεκτικότητας στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Η άσκηση/αδειοδότηση οποιασδήποτε χρήσης, ή δραστηριότητας στα θαλάσσια ύδατα της ελληνικής Δημοκρατίας (σ.σ. τα κουτσουρεμένα στο Αιγαίο πέλαγος στα 6 ναυτικά μίλια και στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο πέλαγος), προϋποθέτει την προηγούμενη εξασφάλιση από την Επιτροπή Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού σχετικής βεβαίωσης συμμόρφωσης, ή βεβαίωση συμβατότητας με το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχέδιο. Όταν η άσκηση κάποιας χρήσης, ή δραστηριότητας, δεν ρυθμίζεται με αδειοδότηση από την εν ισχύ νομοθεσία της ελληνικής Δημοκρατίας, η σχετική αδειοδότηση της εν λόγω χρήσης, ή δραστηριότητας, θα χορηγείται από το υπουργικό συμβούλιο, κατόπιν σχετικής εισήγησης που ετοιμάζεται από την Επιτροπή Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού και υποβάλλεται στο υπουργικό συμβούλιο μέσω του υφυπουργού ναυτιλίας.
-Στο βόρειο Αιγαίο δεν προβλέπεται, απ’ όσο γνωρίζουμε, η λειτουργία θαλάσσιων πάρκων. Στον κόλπο της Καβάλας, συγκεκριμένα, λειτουργούν πολλές δεκαετίες εγκαταστάσεις εξόρυξης υδρογονανθράκων. Δυστυχώς, ή ευτυχώς, η θάλασσα δεν είναι στην (διοικητική) δικαιοδοσία των Περιφερειών και των Δήμων. Το αναφέρουμε αυτό, γιατί ο δήμαρχος Θάσου, Λευτέρης Κυριακίδης, επικαλείται την ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου στις 12 Φεβρουαρίου 2025, κατά της αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στο κοίτασμα «Πρίνος». «Ο Δήμος Θάσου, ως ο ανώτατος πολιτειακός θεσμός του τόπου, …, σαφώς δεν δύναται να συμφωνήσει και αντιτίθεται στην εκτέλεση του έργου στην υποθαλάσσια περιοχή του Πρίνου», αναφέρει το ψήφισμα.
-Ο Δήμος έχει δικαιοδοσία για ότι συμβαίνει και αφορά το νησί, αλλά για τις χρήσεις και τις δραστηριότητες στην θάλασσα υπάρχει ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός. Εφόσον στον κόλπο της Καβάλας λειτουργούν εγκαταστάσεις για την έρευνα, εκμετάλλευση και εξόρυξη πετρελαίου, φυσικού αερίου και άλλων ενεργειακών πόρων, για να μη γίνει το έργο της αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στο παλιό κοίτασμα πετρελαίου «Πρίνος», πρέπει να καταργηθούν οι εγκαταστάσεις! Αυτό θέλει η δημοτική Αρχή και το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Θάσου; Αν θέλουν να διακοπεί η παραπάνω δραστηριότητα στον κόλπο της Καβάλας, να το πούνε δημοσίως και ευθαρσώς. Και να απαντήσουν με ποια δραστηριότητα θα αντικατασταθεί. Θέλουν να δημιουργηθεί στον κόλπο της Καβάλας ένα αιολικό πάρκο (ανεμογεννήτριες μέσα στην θάλασσα); Θέλουν ένα θαλάσσιο πάρκο, όπως αυτά που προβλέπονται στις Κυκλάδες; Θέλουν υδατοκαλλιέργειες; Να καταθέσουν την πρόταση τους, για να περιληφθεί στον Θ.Χ.Σ. Για να γνωρίζει η τοπική κοινωνία την βούληση του «ανώτατου πολιτειακού θεσμού του τόπου». Δεν αρκεί να λέτε, δήμαρχε, μόνο τι δεν θέλετε για τον τόπο.

















