Κάθε φορά πού οι πιστοί συγκεντρωνόμαστε για την τέλεση της θείας Λειτουργίας και μυστικά μετέχουμε στην αναίμακτη ιερουργία βιώνουμε το γεγονός της προσωπικής μας πνευματικής σποράς, της βλαστήσεως και της καρπίσεως του χωραφιού της ψυχής μας. Σπορέας της καρδιάς μας είναι ο Λόγος του Θεού και ταυτόχρονα ο Λόγος Του είναι σπόρος που δυναμικά σπείρετε στα γόνιμα, ή άγονα εδάφη της ψυχής μας. Τούτο το μυστήριο της σποράς, είναι το μυστήριο μιας ζωντανής παρουσίας, της παρουσίας του Υιού και Λόγου του Θεού, ανάμεσά μας. Τα λειτουργικά αναγνώσματα, τα κείμενα δηλαδή, εκείνα από την αγία Γραφή που διαβάζονται στις λατρευτικές συνάξεις κάνουν αισθητή την φανέρωση του Κυρίου. Τα αναγνώσματα αυτά, είναι, κατά του πατέρες, η κορυφή της φανέρωσης της δόξας του Θεού, όπου φθάσαμε μετά από ανάβαση, για να συναντήσουμε την τράπεζα των γάμων του Αρνίου Χριστού. Οι ψυχές των αγίων της Εκκλησίας μας αναρριχήθηκαν σ’ αυτό το μονοπάτι. Ανέβηκαν στα ύψη της γνώσης και μυήθηκαν στο βαθύ νόημα των Γραφών έχοντας τις καρδιές τους ανοιχτές στον Λόγο του Θεού, που ήρθε και κατοίκησε σ’ αυτές και τις αγίασε με την παρουσία Του. Ανοιχτές και οι δικές μας καρδιές, στην κάθε λατρευτική σύναξη, προσμένουν να δεχθούν τον Ζωντανό Λόγο του Θεού. Πεινούμε και διψούμε «του ακούσαι τον λόγον του Κυρίου». Ευλαβικά, ταπεινά, προσεκτικά ακροόμαστε τα αναγνώσματα του αποστόλου και του Ευαγγελίου, καθώς και του κηρύγματος που επακολουθεί.

Λέγει χαρακτηριστικά η ευχή του Ευαγγελίου στην Λειτουργία του Ιερού Χρυσοστόμου: «Λάμψε στις καρδιές μας, φιλάνθρωπε Κύριε, το καθαρό φως της θεογνωσίας Σου κι άνοιξε τα μάτια της διάνοιάς μας, για να καταλάβουμε καλά τα ευαγγελικά Σου κηρύγματα. Βάλε μέσα μας και τον φόβο των μακαρίων Σου εντολών. Για να μπορούμε έτσι, να καταπατήσουμε κάθε σαρκική επιθυμία και να επιδιώξουμε πνευματική πολιτεία, με το να σκεπτόμαστε και να κάνουμε, όλα όσα είναι αρεστά σε Σένα. Γιατί Συ είσαι ο φωτισμός των ψυχών μας και των σωμάτων μας, Χριστέ ο Θεός».

Ο Λόγος του Θεού, που έχει συγκεντρωθεί μέσα στην Βίβλο μας παρουσιάζεται όχι σαν ένα κείμενο ιστορικό, μιας άλλης εποχής, αλλά σαν Ζωντανός Λόγος, που μας διαβιβάζεται από τον αγγελιοφόρο του ζωντανού Θεού, τον αναγνώστη και κήρυκα λειτουργό αυτού του λόγου. Έτσι, η ανάγνωση των ιερών κειμένων, χωρίς να παύει να είναι η αναφορά και η περιγραφή συγκεκριμένων ιστορικών γεγονότων, υπερβαίνει την χρονική στιγμή και προχωρά σε μία καθολική θεώρηση του χρόνου, σε μία λειτουργική προσέγγιση και επεξεργασία της διδαχής και του έργου της σωτηρίας, μέσα στο αμετακίνητο σήμερα του Ιησού Χριστού και της Εκκλησίας. Κατ’ αυτό τον τρόπο, ο Λόγος του Θεού φθάνει στις καρδιές μας με δύο τρόπους. Με την ολότελα μυστική έκχυσή του στις καρδιές μας από τον ίδιο τον Θεό. Εκείνος μας μιλά άμεσα, προσωπικά, μυστικά, άρρητα. Αγγίζει τις βαθύτερες χορδές της ύπαρξής μας με την αρμονία της αιώνιας αλήθειάς Του και διοχετεύει στο ανθρώπινο πνεύμα μας το φως του προσώπου Του και την γνώση του μεγαλείου της βασιλείας Του. Ο δεύτερος τρόπος είναι ο ανθρώπινος λόγος, όπως αυτός είναι πλασμένος στην κάθε συγκεκριμένη περιοχή. Όταν ο Θεός μιλάει στον άνθρωπο συγκαταβαίνει, ο απρόσιτος γίνεται προσιτός, ο άγνωστος γίνεται γνωστός. Και όταν ο άνθρωπος απλώνει την κεραία της ψυχής του για να ακούσει την φωνή του Θεού, κάνει μία δυναμική υπέρβαση της ανθρώπινης περατότητας του και της σαρκικής και πνευματικής αδυναμίας του. Η συνάντηση και η προσέγγιση αυτή είναι μία μεγάλη μυστηριακή πράξη. Είναι, πρώτα από όλα, δώρο, χάρισμα από την πλευρά του Θεού. Ετοιμασία ψυχής κι ανέβασμα κι αποδοχή του δώρου από την δική μας πλευρά. Η διαρκής ανάγνωση των αποστολικών και ευαγγελικών μηνυμάτων στην λατρευτική μας σύναξη αποτελεί μέρος της πνευματικής σποράς, που ο αιώνιος Λόγος κάμει στις καρδιές μας. Κάθε φορά που ανοίγεται το ιερό Βιβλίο και ένα απόσπασμα γίνεται ανάγνωσμα, εξέρχεται «ο σπείρων του σπείραι τον σπόρον αυτού». Έρχεται να εμφυτεύσει στα απύθμενα βάθη της ύπαρξής μας τον δυναμικό Του λόγο. Να τον προωθήσει «άχρι μερισμού ψυχής τε και πνεύματος», μέχρι τότε που θα καταντήσουμε πάντες εις την ενότητα της πίστεως.

ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ Φ.Ν.Θ., αρχιμανδρίτης Παύλος Κίτσος

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.