Περί αξιοποίησης του ντόπιου μουσικού έμψυχου δυναμικού

0

«Περί θερινής μουσικής Ακαδημίας και άλλων συναφών πραγμάτων», είναι ο τίτλος του σχολίου του εκπαιδευτικού μουσικής και καλλιτεχνικού διευθυντή του Ωδείου «Νεάπολις», Κωνσταντίνου Χίζαρη, ο οποίος με αφορμή δύο δημοσιεύματα στον τοπικό Τύπο, θέλησε να εκφράσει, δημοσίως, την άποψη του.

«Αφορμή για την καταγραφή των παρακάτω σκέψεων αποτέλεσαν δύο πρόσφατα δημοσιεύματα στον τοπικό Τύπο. Το πρώτο, του οποίου ο συντάκτης ήταν ο αγαπητός συνάδελφος, Κ. Κατιώνης, ήταν ουσιαστικά μια άνευ όρων υποστήριξη του Δημοτικού Ωδείου, του προέδρου του Κ. Πεφάνη και του καλλιτεχνικού διευθυντή του, κ. Παπαδόπουλου.

Το δεύτερο αφορούσε την επερχόμενη(;) συνεργασία της άλλοτε καλλιτεχνικής διευθύντριας του Δημοτικού Ωδείου και κιθαρίστριας, Κ. Βουγιούκα, με τη νέα δήμαρχο, Δ.Τσανάκα.

Ως σκεπτόμενο άτομο και ενεργός δημότης αυτής της πόλης, με τον τρόπο μου, βέβαια, είναι αδύνατο να δεχτώ αδιαμαρτύρητα κάποια κακώς κείμενα, έστω κι αν αυτό μερικές φορές κοστίζει.

Πιστεύω ότι έχουμε χρέος, καθένας από το πόστο του, όταν γνωρίζουμε κάποια πράγματα παραπάνω, λόγω της ιδιότητάς μας, του επαγγέλματός μας και των γνώσεών μας, να συμπληρώνουμε με πληροφορίες την εικόνα που προσπαθούν, εσκεμμένα πολλές φορές, να παρουσιάσουν κάποιοι από μία μόνο συγκεκριμένη οπτική γωνία.

Είναι επιτακτική ανάγκη, για τη σωστή και σφαιρική πληροφόρηση όλων αυτών που βρίσκονται «έξω από το χορό» του (συγκεκριμένου) θέματος και που βεβαίως δεν είναι δυνατόν να γνωρίζουν.

Για να προλάβω τις κακές γλώσσες και τους συνήθεις καχύποπτους, όχι δεν ενδιαφέρομαι για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Δημοτικού Ωδείου(!), ούτε κι έχω σκοπό να κάνω κάποια προσωπική επίθεση, αλλά θεωρώ ότι όταν θίγεται ένα θέμα, τότε αυτό πρέπει να συζητιέται από όλες τις πλευρές.

Όσον αφορά το πρώτο δημοσίευμα, είπε όντως μια μεγάλη αλήθεια ο Κ. Κατιώνης. Ο πολιτισμός ήταν στα αζήτητα στις προεκλογικές εξαγγελίες των δύο τελικών υποψηφίων δημάρχων.

Ωστόσο, αν και βέβαια είναι κάτι που μου προκαλεί μεγάλη θλίψη, δεν μου προκαλεί καμία έκπληξη τη σημερινή εποχή, όταν μια μεγάλη μερίδα συνανθρώπων μας αγωνίζεται για την επιβίωση και αυτό που περιμένουν να ακούσουν από τους εκάστοτε κυβερνώντες, είναι οι υποσχέσεις για εύρεση εργασίας, μεροκάματου και ποιότητας ζωής.

Συνεχίζοντας, μου προκαλεί μεγάλη απορία, αλλά και καχυποψία, η τόσο απροκάλυπτη στήριξη στον πρόεδρο του Δημοτικού Ωδείου Κ. Πεφάνη. Ούτε εγώ μπορώ να απαντήσω στο ερώτημα του Κ. Κατιώνη αν έπρεπε ο Κ. Πεφάνης να βγει 18ος στο ψηφοδέλτιο Σημιτσή.

Δεν γνωρίζω τι έκαναν, ή τι δεν έκαναν, οι προηγούμενοι 17 και αν ήταν αξιόλογοι, ή όχι, διότι κάτι τέτοιο υπονοεί ο συνάδελφος εμμέσως, πλην όμως σαφώς, λέγοντας ότι οι δημότες Καβάλας δεν ψήφισαν τους πιο αξιόλογους και τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί ο Κ. Πεφάνης!

Αναμφισβήτητα, ο τελευταίος και τωρινός πρόεδρος του Δημοτικού Ωδείου, όπως και οι προηγούμενοι δύο επί δημαρχίας Σημιτσή, Ν. Κούτρας και Μ. Κοζανίδου, ασχολήθηκαν όπως έπρεπε και ως όφειλαν και σε συνεργασία με τον καλλιτεχνικό διευθυντή, Γ.Ι. Παπαδόπουλο, ανέβασαν αισθητά το Δημοτικό Ωδείο, όταν αυτό είχε φτάσει στα πρόθυρα κλεισίματος.

Πρέπει να λέγονται όλα όμως. Οι ενστάσεις μου είναι δύο για το Δ.Ω.Κ. και την παρούσα διοικητική και καλλιτεχνική αρχή του:

1) Είναι το Δ.Ω.Κ. το μουσικό ίδρυμα που πραγματοποιεί τις πιο αξιόλογες εκδηλώσεις, όπως αναφέρει ο Κ. Κατιώνης, «ξεχνώντας» να αναφέρει πολλούς άλλους φορείς;

Αυτό που είναι απόλυτα σίγουρο, είναι ότι το Δ.Ω.Κ. είναι το μοναδικό μουσικό ίδρυμα της πόλης μας που επιχορηγείται από το Δήμο Καβάλας, από μας τους δημότες δηλαδή, με πολλές χιλιάδες ευρώ κάθε χρόνο.

Και το λεπτό σημείο εδώ είναι ότι εύκολα πραγματοποιείς ποικίλες εκδηλώσεις όταν το χρήμα ρέει, προσκαλώντας καλλιτέχνες από άλλες πόλεις, ή και χώρες! Το δύσκολο είναι να οργανώσεις και να πραγματοποιήσεις εκδηλώσεις βασιζόμενος στα δικά σου κονδύλια μόνο και το σημαντικότερο, στο δικό σου ανθρώπινο δυναμικό.

Προκαλώ, λοιπόν, τον αναγνώστη να συνηδειτοποιήσει το σφάλμα του μέτρου σύγκρισης, αλλά και να αναφερθούν όπως πρέπει και τα άλλα μουσικά εκπαιδευτήρια της πόλης μας, που εντάσσονται στην κατηγορία της μη εξωτερικής χρηματοδότησης και που παρόλα αυτά, διοργανώνουν πληθώρα ποιοτικών εκδηλώσεων με τους δικούς τους μαθητές, ή και καθηγητές και όχι με εξωτερικούς καλεσμένους:

Μουσικό Σχολείο Καβάλας, Ωδείο «Νεάπολις», παραδοσιακό εργαστήρι Σ. Νεοχωρίτου και είμαι σίγουρος κι άλλα. Λάθος, λοιπόν, η εντύπωση που προσπαθεί να δημιουργήσει ο Κ. Κατιώνης. Γιατί όμως;

2) Μπράβο στην πρωτοβουλία του Δ.Ω.Κ. να διοργανώσει τη θερινή μουσική ακαδημία φέτος στην πόλη μας. Για πολλούς λόγους μπράβο, που δεν χρειάζεται να κάνουμε ανάλυση εδώ.

Υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι δάσκαλοι μουσικής, οι οποίοι προσδίδουν το αναγκαίο κύρος που απαιτείται για μία τέτοια διοργάνωση. Αυτό, όμως, δυστυχώς δεν ισχύει για όλους.

Βλέποντας τους διδάσκοντες, διαπιστώνω ότι τελικά το απόλυτο κριτήριο είναι το να είσαι καθηγητής σε δημοτικό ωδείο, διότι είναι τελικά η πρωτοβουλία αυτή προϊόν ενός δικτύου συνεργασίας δημοτικών ωδείων της χώρας.

Είναι όμως έτσι; Βλέπω ότι συμμετέχουν σχολές και μουσικά ιδρύματα του εξωτερικού. Βλέπω ότι, φέτος τουλάχιστον, δεν περιορίζεται σε ένα συμβάν που λαμβάνει χώρα μόνο στους κόλπους ενός δικτύου δημοτικών ωδείων.

Και το σημαντικότερο: δεν έπρεπε το Δ.Ω.Κ., ως οικοδεσπότης της διοργανώτριας πόλης, να προσκαλέσει σε συνεργασία και τους άλλους αξιόλογους μουσικούς της πόλης της Καβάλας, αναβαθμίζοντας αφενός το επίπεδο της θερινής μουσικής ακαδημίας, αγκαλιάζοντας αφετέρου τον μουσικό κόσμο της πόλης μας;

Φυσικά κι έπρεπε. Αντί αυτού, υπάρχουν διδάσκοντες και από την πόλη μας, δυστυχώς, οι οποίοι υπολείπονται σε προσόντα και προϋπηρεσία έναντι άλλων ικανότερων Καβαλιωτών μουσικών, που βαπτίστηκαν διδάσκοντες επειδή βρίσκονται στους κόλπους των δημοτικών ωδείων.

Είναι γνωστή αυτή η τακτική του καλλιτεχνικού διευθυντή του Δ.Ω.Κ., κ. Γ.Ι. Παπαδόπουλου, να συνεργάζεται μόνο μ’ αυτούς που συμπαθεί, αυτούς που ανήκουν στην αυλή του και δεν έχουν έρθει σε ρήξη μαζί του.

Θεωρώ, όμως, αδιανόητο για ένα τέτοιο μουσικό γεγονός στην πόλη της Καβάλας, να απέχουν Καβαλιώτικα ονόματα, όπως του Γ. Κεραμίδη και των αδερφών του στο βιολί, του Λ. Βασιλειάδη και Σ. Παλαιολόγου στο πιάνο, του Κ. Χίζαρη στη σύνθεση, της Κ. Βουγιούκα στην κιθάρα.

Συγχωρέστε με αν ξέχασα κάποιον. Και άντε αυτό το καταλαβαίνω στον κ. Παπαδόπουλο, που φροντίζει τον κύκλο των γνωστών του˙ η ανοχή της δημοτικής αρχής Σημιτσή σε αυτό το θέμα είναι πραγματικά ένα θέμα απαράδεκτο και εξοργιστικό.

Την άγνοια σε καλλιτεχνικά θέματα την καταλαβαίνω, την αδιαφορία όμως δεν μπορώ. Πάμπολλα είναι τα παραδείγματα συναδέλφων και συμφοιτητών μου από πολλές πόλεις της Ελλάδας, όπως Έδεσσα, Κατερίνη, Λαμία, Πάτρα (και ο κατάλογος συνεχίζει) που αξιοποιήθηκαν από την πρώτη στιγμή στις πόλεις τους από κάθε δημοτική αρχή.

Η Καβάλα μας αποτελεί μία τραγική εξαίρεση σ’ αυτό το θέμα. Τελειώνοντας, όσον αφορά το δεύτερο δημοσίευμα, υπενθυμίζω ότι ήταν η δημοτική αρχή Σημιτσή που προέβη από τον πρώτο χρόνο της θητείας της, σε μία καθαρά «κομματική» επιλογή καλλιτεχνικού διευθυντή για το Δ.Ω.Κ.

Μία επιλογή που αποδείχτηκε, τελικώς, η χειρότερη στην ιστορία του Δημοτικού Ωδείου και που μόλις μετά από έναν χρόνο απομακρύνθηκε κακήν κακώς. Μετά προχώρησε σε προκήρυξη της θέσης, για να διασφαλιστεί η αξιοκρατία!

Το δις εξαμαρτείν τ’ αυτόν ουκ ανδρός σοφού. Να το θυμούνται, λοιπόν, αυτό και οι επερχόμενοι άρχοντες της πόλης. Όπως είπαμε, το δις εξαμαρτείν…», έγραψε.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.