Η πρόταση του Κ. Κατσιμίγα, για τη σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης-Καβάλας, έχει πολιτικό χαρακτήρα

4

  • Δεν χωράει αμφισβήτηση ότι, η ανατολική Μακεδονία και η Θράκη είναι μία αδικημένη περιοχή από απόψεως σιδηροδρομικής συγκοινωνίας. Η υπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή, η οποία συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τον Έβρο, είναι απαρχαιωμένη και άθλια! Αρκετές φορές, μάλιστα, κλείνει και οι επιβάτες εξυπηρετούνται με λεωφορεία του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας (Ο.Σ.Ε.)!
  • Δεν είναι λογικό μία περιοχή που θεωρείται ενεργειακός και εμπορευματικός κόμβος, μεταξύ Δύσης και Ανατολής, καθώς και «πύλη εισόδου» προς τη βαλκανική ενδοχώρα, να στερείται επί σειρά δεκαετιών μία σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή. Η γραμμή αυτή έπρεπε να λειτουργεί πριν κατασκευαστεί η Εγνατία οδός και σήμερα να μιλάμε για την αναβάθμιση της. Αφού προηγήθηκε ο αυτοκινητόδρομος, θεωρούμε λογικό ότι, η χάραξη του σιδηρόδρομου πρέπει να ακολουθεί τη χάραξη της Εγνατίας οδού μέχρι τον Έβρο.
  • Αυτό είναι το σκεπτικό της πρότασης του Ο.Σ.Ε. (φωτογραφία), με την οποία διαφωνεί ο περιφερειακός σύμβουλος της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και επικεφαλής του συνδυασμού «Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία», Κώστας Κατσιμίγας, που προτείνει μία άλλη γραμμή από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Καβάλα με το ίδιο μήκος (155 χιλιόμετρα). Με τη δική του πρόταση, όπως υποστηρίζει, θα συνδεθούν τα μεγάλα αστικά κέντρα (Σέρρες, Δράμα, Καβάλα) και το λιμάνι «Φίλιππος Β», το οποίο έχει μεγάλη αναπτυξιακή προοπτική. Οι δύο προτάσεις έχουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα τους. Ωστόσο, η πρόταση του Ο.Σ.Ε. είναι τεχνοκρατική, ενώ αυτή του Κ. Κατσιμίγα έχει πολιτικό χαρακτήρα.
  • Εάν κατασκευαστεί ο κεντρικός κλάδος, σύμφωνα με την μελέτη του Ο.Σ.Ε., η υπάρχουσα απαρχαιωμένη γραμμή, η οποία συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη Δράμα, πρέπει, κατά την άποψη μας, να καταργηθεί. Έτσι, οι πόλεις των Σερρών και της Δράμας θα «αποκοπούν» από το σιδηροδρομικό δίκτυο. Αναρωτιόμαστε πόσοι κάτοικοι των Νομών Σερρών και Δράμας επιλέγουν σήμερα το τραίνο, για να ταξιδέψουν στη Θεσσαλονίκη, μετά την κατασκευή της Εγνατίας οδού; Το ίδιο και οι επιχειρήσεις για την μεταφορά των προϊόντων τους, επειδή ο Κ. Κατσιμίγας αναφέρθηκε στα λατομεία μαρμάρου του Νομού Δράμας.
  • Όσον αφορά το λιμάνι «Φίλιππος Β», όλου συμφωνούν πως πρέπει να συνδεθεί με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Η σύνδεση θα γίνει με την κατασκευή της γραμμής προς τους Τοξότες του Νομού Ξάνθης. Κατά την άποψη μας, το λιμάνι «Φίλιππος Β» πρέπει να κερδίσει όλη την εμπορευματική κίνηση των ανατολικών Βαλκανίων και να συνδεθεί (σιδηροδρομικά) με τα μεγάλα εμπορικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και φυσικά την Κωνσταντινούπολη. Η Θεσσαλονίκη θα παραμείνει (και πρέπει να παραμείνει) το κύριο λιμάνι, για την εμπορευματική κίνηση της βαλκανικής ενδοχώρας. Δεν είναι εύλογο, για παράδειγμα, τα εμπορεύματα από τα Σκόπια και την Σερβία να διακινούνται από το λιμάνι «Φίλιππος Β».
  • Η πρόταση του Κ. Κατσιμίγα είναι μία εναλλακτική χάραξη, για να μην αποκλειστούν οι Σέρρες και η Δράμα. Όμως, πρέπει να αναπτυχθεί πρώτα ο κορμός κι ύστερα τα κλαδιά και τα παρακλάδια, όπως ορίζει η φύση να γίνεται σ’ ένα δέντρο. Πιστεύουμε ότι θα συμφωνήσει και το Τμήμα Ανατολικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

4 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Θα διαφωνήσω με τον συντάκτη του σχολίου, Κωνσταντίνο Κοϊβέρογλου, σχετικά με το πνεύμα της παρέμβασης Κατσιμίγα. Η άποψη που εκφράζει είναι τεκμηριωμένη και απηχεί τις απόψεις πολλών ειδικών (μεταξύ αυτών και του ΤΕΕ ήδη από δεκαετίες). Η κατασκευή σιδηροδρομικών έργων, ειδικά στη μειονεκτική περιοχή μας, θέλει προσεκτικό σχεδιασμό κόστους και έδραση σε μελέτες σκοπιμότητας (δεν προκύπτουν από το υλικό της διαβούλευσης). Οι γραμμές Άνατολής-Δύσης δεν μπορούν να είναι πολλές, αλλά μία και δεν σηκώνουν παρακλάδια, για λόγους πρωτίστως βιωσιμότητας. Αφού τα χιλιόμετρα και οι χρονοαποστάσεις είναι ίδιες τότε επιβάλλεται η -μοναδική- όδευση να περιλαμβάνει αστικά κέντρα όπως οι Σέρρες, η Δράμα και η Καβάλα (Αμυγδαλεώνας, Περιγιάλι -διεκδικήστε!-) που θα απέχουν 35′, 70′ και 90′ αντίστοιχα από το μητροπολιτικό κέντρο (Θεσ/νίκη) και βεβαίως τα λιμάνια (Φίλιππος Β). Έτσι εξυπηρετείται και η επιβατική και η εμπορική κίνηση (οικολογικό και οικονομικό). Επιπλέον, το κατασκευαστικό κόστος ελαχιστοποιείται λόγω αξιοποίησης υφιστάμενων γραμμών. Λυπούμαι αλλά νομίζω ότι η χάραξη του ΟΣΕ δεν είναι καθόλου τεχνοκρατική. Είναι οικονομικά ασύμφορη και φαίνεται να εξυπηρετεί μικροσυμφέροντα στο Νομό Θεσ/νίκης, όπου αποτυπώνεται μια σκανδαλώδης όδευση ζιγκ-ζαγκ από “κάθε χωριό” μεταξύ Λαγκαδά και Ασπροβάλτας! Η Καβάλα μόνο να κερδίσει έχει από μια υψηλής ποιότητας σύνδεση σταθερής τροχιάς με Δράμα και Σέρρες. Το πολιτικό σκέλος αυτής της υπόθεσης είναι να ενωθούν όλες οι πολιτικές δυνάμεις Σερρών-Δράμας και Καβάλας για τη διεκδίκηση του αυτονόητου!

    • Μπορείτε να κάνετε βελτιωτικές προτάσεις επί της χάραξης του Ο.Σ.Ε., ώστε να μειωθεί το κατασκευαστικό κόστος, αλλά όχι να συζητήσουμε για μία άλλη χάραξη. Οι πολιτικοί δεν είναι αρμόδιοι να χαράσσουν σιδηροδρομικές και οδικές γραμμές, παρά μόνο πολιτικές γραμμές. Εάν το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, ή άλλος αρμόδιος επιστημονικός φορέας, έχει καλύτερη (οικονομοτεχνική) πρόταση ας τη συζητήσει με τους ειδικούς του Ο.Σ.Ε. Η λεγόμενη σιδηροδρομική Εγνατία, δεν είναι μία κοινή γραμμή του εσωτερικού, αλλά μεταφορικός κόμβος Δύσης-Ανατολής. Ας κατασκευαστεί, λοιπόν, ο κόμβος αυτός κι αν η Ελλάδα θέλει να συνδέσει τα αστικά κέντρα της ανατολικής Μακεδονίας με το σιδηροδρομικό δίκτυο, ας χρησιμοποιήσει δικούς της πόρους.

      • Λυπούμαι, αλλά κατά την άποψή μου, η μόνη βελτιωτική πρόταση απέναντι σε αυτή τη σκανδαλώδη φιδίσια χάραξη προαστιακού σιδηροδρόμου μονής γραμμής (με 12 σταθμούς-στάσεις από Θεσ/νίκη ως Καρβάλη!) υπό το μανδύα της “Σιδηροδρομικής Εγνατίας”, είναι μια ΑΛΛΗ ΧΑΡΑΞΗ. Θα ήταν ενδιαφέρον, πάντως, να δοθούν στη δημοσιότητα (αν υπάρχουν) οι εναλλακτικές οικονομοτεχνικές προτάσεις που εξέτασε ο ΟΣΕ πριν καταλήξει σε αυτή τη διαδρομή.

        • Η άποψη είναι σεβαστή, πρέπει να διατυπώνεται, αλλά δεν είναι υποχρεωτικό να συμφωνούν μ’ αυτή όλοι, όπως γράψατε στο πρώτο σχόλιο σας για το άρθρο. Ούτε περιμένουμε από τους αναγνώστες να συμφωνούν όλοι με τις δικές μας απόψεις. Όταν οι διαφορετικές απόψεις διατυπώνονται με ευγένεια και επιχειρήματα, είναι ευπρόσδεκτες.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.