• Κατά την άποψη του Θοδωρή Γκόνη, του Παρασκευά Καρασούλου και άλλων, ένα φεστιβάλ πολιτισμού πρέπει να παράγει και να προτείνει δικά του πράγματα. Εδώ και μερικά χρόνια και ιδιαίτερα μετά την ανάληψη της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.) Καβάλας από τον Θ. Γκόνη, ο οποίος συγχρόνως έχει την επιμέλεια του καλλιτεχνικού προγράμματος του φεστιβάλ Φιλίππων, επιχειρείται, κατά την άποψη μας, μία «μετάλλαξη» του θεσμού του φεστιβάλ Φιλίππων.
  • Στην αρχή έπαψε να λέγεται φεστιβάλ Φιλίππων-Θάσου και να διεξάγονται παραστάσεις στο νησί της Θάσου. Θεωρούμε πως είναι ένα σημαντικό πλήγμα για τον πολιτισμό του όμορφου νησιού, αλλά και για τον τουρισμό. Θα ισχυριστεί κάποιος ότι προέκυψε και η αναστήλωση του αρχαίου θεάτρου στον Λιμένα, όμως η Θάσος διαθέτει κι άλλους χώρους για τη φιλοξενία παραστάσεων αρχαίου δράματος και κωμωδίας.
  • Το επόμενο βήμα για την «μετάλλαξη» του θεσμού, είναι η ένταξη στο πρόγραμμα των λεγόμενων «παράλληλων εκδηλώσεων» στην πόλη της Καβάλας. Στην ουσία, δημιουργήθηκε ένα «παράλληλο φεστιβάλ» με τις παραστάσεις στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων. Πιστεύουμε πως το φεστιβάλ συνδέεται άρρηκτα με το θέατρο στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων και ότι πρέπει να διατηρήσει τον χαρακτήρα που είχε για αρκετές δεκαετίες μετά την ίδρυσή του. Ο στόχος των ιδρυτών του ήταν, όχι να δημιουργήσουν μία θεατρική «πιάτσα» κάθε καλοκαίρι στην περιοχή, αλλά να καλλιεργήσουν θεατρική παιδεία στον τοπικό πληθυσμό και στους επισκέπτες, μέσα από την παρακολούθηση των έργων των μεγάλων αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων.
  • Το ότι εξελίχθηκε, αν εξελίχθηκε, σε θεατρική «πιάτσα» το φεστιβάλ Φιλίππων, θεωρούμε ότι ευθύνονται οι επιλογές των καλλιτεχνικών συμβούλων. Αυτοί υποβάθμισαν τον θεσμό και τον εξομοίωσαν με τα δεκάδες φεστιβάλ, που διοργανώνονται σε όλη την Ελλάδα κάθε καλοκαίρι. Οι Φίλιπποι μπορούν να γίνουν η Επίδαυρος των Βαλκανίων και το εργαλείο, για να γνωρίσουν οι λαοί των χωρών αυτών την πραγματική «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδας, που είναι ο πολιτισμός της με «ρίζες» χιλιάδων ετών. Η δημιουργία του εργαστηρίου αρχαίου δράματος στις Κρηνίδες, είναι ένα θετικό βήμα. Υπάρχουν, ωστόσο κι άλλα περιθώρια αξιοποίησης του πλούτου της αρχαίας και νεότερης ελληνικής θεατρικής παράδοσης. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, κάθε καλοκαίρι στο πλαίσιο του φεστιβάλ Φιλίππων, να διεξάγεται ένα διεθνές συνέδριο με θέμα την μελέτη του έργου των αρχαίων συγγραφέων (Σοφοκλή, Αισχύλου, Ευριπίδη, Αριστοφάνη) σε σχέση με τη σημερινή εποχή, στο συνεδριακό κέντρο της Ιεράς Μητρόπολης Φιλίππων, Νεαπόλεως, Θάσου στη Λυδία.
  • Όσον αφορά τις «παράλληλες εκδηλώσεις», προτείνουμε να αποτελέσουν μία ξεχωριστή θεματική που θα επιμελείται το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας, ως συνέχεια του χειμερινού του προγράμματος. Το νέο αυτό φεστιβάλ της πόλης, πλέον, να διεξάγεται σε όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού και να αξιοποιεί χώρους εκτός του δημοτικού θεάτρου «Αντιγόνη Βαλάκου».
  • Είμαστε βέβαιοι, ότι και το φεστιβάλ Φιλίππων μπορεί να «προτείνει» δικά του πράγματα πάνω στην ανεκτίμητη κληρονομιά του αρχαίου δράματος και να συνδεθεί με την ένταξη του αρχαιολογικού χώρου στα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονιομιάς της UNESCO.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.