-Με ένα μακροσκελές άρθρο ο Αργύρης Μπακιρτζής, συνταξιούχος υπάλληλος της Υπηρεσίας Αρχαιοτήτων, καταθέτει την άποψη του, για την κατασκευή εμπορικού κέντρου και σταθμού υποδοχής επιβατών κρουαζιέρας, του λεγόμενου Kavala Port Center, στη χερσαία ζώνη του λιμανιού «Απόστολος Παύλος». Η άποψη του συνοψίζεται στη δήλωση ότι: «Πιστεύω ότι, οποιαδήποτε νέα επέμβαση στην περιοχή είναι απαράδεκτη. Η προτεινόμενη κατασκευή στη θέση των παλιών αποθηκών, θα αποτελέσει πλήγμα για τη σημερινή εικόνα του λιμανιού και τραύμα για την εικόνα της χερσονήσου της Παναγίας».

-Δεν θα ασχολούμασταν με το μακροσκελές αυτό άρθρο, αν περιοριζόταν στο ζήτημα της αισθητικής και του αρχιτεκτονικού γούστου του αρθρογράφου. Είναι δικαίωμα του Αργύρη Μπακιρτζή και οποιουδήποτε να διαφωνεί με το αρχιτεκτονικό σχέδιο του κτίσματος. Όμως, προχωράει (στον σχολιασμό) και σε άλλα ζητήματα, όπως η σκοπιμότητα-χρησιμότητα κατασκευής του έργου, η εικόνα της παλιάς πόλης (χερσονήσου Παναγίας), η αξιοποίηση των κτισμάτων στη χερσαία ζώνη του λιμανιού και συγκεκριμένα του τελωνείου, κ.λπ.

-Όσον αφορά την σκοπιμότητα του έργου, θεωρούμε πως ο Α. Μπακιρτζής δεν είναι αρμόδιος να απαντήσει. Πρόκειται για εγκεκριμένη επένδυση ιδιώτη, η οποία περιλαμβάνεται στο επιχειρησιακό πλάνο (master plan) του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας. Δυστυχώς, ή ευτυχώς, οποιαδήποτε (νέα) παρέμβαση στην περιοχή (χερσαία ζώνη λιμανιού) αφορά μόνο τον Οργανισμό Λιμένα Καβάλας, που είναι Ανώνυμη Εταιρεία με μέτοχο το Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ. Με ποιες οικονομικές γνώσεις ο Α. Μπακιρτζής βγάζει το συμπέρασμα πως το εμπορικό κέντρο θα προκαλέσει, μακροπρόθεσμα, οικονομική ζημία μεγαλύτερη από τα προσδοκώμενα κέρδη; «Εμπορικό κέντρο στην παραλία; Τα εμπορικά κέντρα, πια, έξω από τις πόλεις δεν γίνονται;», έγραψε. Γιατί είναι περίεργο να κατασκευαστεί εμπορικό κέντρο στο παραλιακό μέτωπο της πόλης; Υπάρχει νόμος που το απαγορεύει; Ή, μήπως, ορίζει πως τα εμπορικά κέντρα πρέπει να κατασκευάζονται εκτός του αστικού ιστού, ενώ, για παράδειγμα, οι δομές φιλοξενίας μεταναστών και προσφύγων μπορούν να λειτουργούν εντός;

-Ποιος είναι ο λόγος να κατασκευάσουμε ένα εμπορικό κέντρο, το οποίο βρίσκεται εκτός πόλεως; Η Καβάλα δεν είναι Αθήνα, ούτε Θεσσαλονίκη, για να λειτουργούν τα εμπορικά κέντρα εκτός αστικού ιστού. Ο στόχος μας είναι, εδώ, να φέρουμε περισσότερο κόσμο μέσα στην πόλη. Το εμπορικό κέντρο στο λιμάνι, κατά την άποψη μας, θα λειτουργήσει ως «πόλος έλξης» για τους Καβαλιώτες και τους επισκέπτες. Και θα βοηθήσει στην τόνωση της τοπικής οικονομίας. Επιπλέον, το λιμάνι θα αποκτήσει την απαραίτητη υποδομή για την υποδοχή των κρουαζιερόπλοιων. Σήμερα, τα πλοία αυτά «δένουν» στον προσήνεμο μόλο και οι επιβάτες τους, αφού πατήσουν τα πόδια τους στην προβλήτα, επιβιβάζονται σε τουριστικά λεωφορεία και πηγαίνουν εκδρομές στους Φιλίππους, (σ.σ. επικροτούμε) και την Ξάνθη! Αυτοί, θα μπορούσαν να επισκεφτούν το εμπορικό κέντρο (Kavala Port Center) και στη συνέχεια την αγορά της πόλης.

-Σχετικά με την εικόνα της παλιάς πόλης, την οποία θα «κρύψει» το καινούργιο εμπορικό κέντρο, θέλουμε να σχολιάσουμε το εξής. Θα είναι «παραφωνία», για την εικόνα της χερσονήσου Παναγίας, το εμπορικό κέντρο και δεν θα είναι το ασανσέρ, που θα διευκολύνει την πρόσβαση από το λιμάνι στην παλιά πόλη; Με την ίδια λογική, πρέπει να μπει περιορισμός στα κρουαζιερόπλοια, γιατί μερικά από αυτά είναι τόσο ψηλά και όταν ελλιμενίζονται στον μόλο «κρύβουν» την Παναγία!

-Η χερσόνησος της Παναγίας έχει ιστορική και τουριστική σημασία, αλλά δεν είναι το επίκεντρο της Καβάλας. Επειδή οι άλλες γειτονιές, δεν έχουν ανθρώπους σαν τον Αρ. Μπακιρτζή, για να τις «υποστηρίξουν», δεν σημαίνει πως θα ασχολείται όλη η πόλη με την Παναγία. Για την αξιοποίηση του κτιρίου του τελωνείου, τέλος, ας περιμένουμε να μεταφερθεί η Υπηρεσία αυτή στο λιμάνι «Φίλιππος Β», που είναι ο φυσικός χώρος της και μετά θα αποφασίσουμε για τη νέα χρήση του.


ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.